Trendbrott: El populäraste drivmedlet bland tjänstebilsförarna

Trendbrott: El populäraste drivmedlet bland tjänstebilsförarna

Allt fler tjänstebilsförare vill köra på el. 41 procent skulle välja en eldriven bil om de skulle byta bil imorgon och el hamnar därmed, för första gången, i topp över vilket drivmedel tjänstebilsförarna föredrar medan diesel backar kraftigt. Det visar LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer. Räckvidd och brist på laddstationer bromsar dock utvecklingen.

LeasePlan kartlägger varje år hur svenska tjänstebilsförare ställer sig till eldrivna bilar. Bland över 3 600 svaranden uppger fyra av tio (41%) att de skulle välja en elbil om de skulle göra sitt tjänstebilsval imorgon. Detta är tio procentenheter fler jämfört med när samma fråga ställdes i fjol och 19 procentenheter mer jämfört med för två år sedan. Ökningen sker på bekostnad av diesel som backar kraftigt.

Det är glädjande att efterfrågan ökar så snabbt och att fyra av tio vill välja en eldriven bil nästa gång de byter bil. För första gången i mätningens historia hamnar el högst upp på tjänstebilsförarnas önskelista. Samtidigt visar undersökningen att bristen på laddstationer fortsatt är ett problem, säger Marcio Hociko, vd för LeasePlan Sverige

Bland de förare som inte kan tänka sig att välja en elbil är de vanligaste anledningarna att räckvidden per laddning är för kort (81%), att det finns för få laddstationer (70%) – en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året.

Bara 16 procent uppger att de skulle känna sig bekväma med att göra en längre Europaresa på el med tanke på räckvidden och antalet laddstationer längs med vägarna. Endast 5 procent av tjänstebilsförarna uppger att de tycker det finns tillräckligt med laddstationer längs med de svenska vägarna.

Utbyggnaden av antal laddstationer har gått framåt de senaste åren och för resor i städer eller längs med de största motor- och landsvägarna är det oftast enkelt att ladda. Men på landsbygden är det fortfarande svårare och som tjänstebilsförare är det ytterst viktigt att kunna resa obehindrat i hela landet, säger Marcio Hociko, vd för LeasePlan Sverige.

Tjänstebilsförarna saknar incitament från regeringen
Majoriteten, 51 procent, av tjänstebilsförarna anser att regeringen inte gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar. Endast 13 procent anser att den gör det.

Vilket bränsle skulle du välja om du skulle göra ditt tjänstebilsval imorgon? (Jämfört med 2021 års undersökning).
El, 41% (31%).
Bensin + el, 35% (32%).
Diesel + el, 22% (33%).
Diesel, 10% (19%).
Bensin, 3% (3%)
Bensin + Fordonsgas, 1% (1%).
Bensin + Etanol 0%. (0%.)
Vet ej, 5% (5%.).

Vad avgör ditt val av bränsle? (Jämfört med 2021 års undersökning).
Räckvidd, 50% (52%)
Ekonomi, 49% (43%)
Företagets bilpolicy, 36% (35%)
Koldioxidutsläpp och miljön, 33% (37%)
Bränsleförbrukning, 25% (28%)
Lättillgängligt, 22% (23%)
Beskattningsregler, 21% (25%)
Miljöbilspremier, 14% (17%)
Annat, 3% (3%)

Kan du tänka dig att välja en elbil? (Jämfört med 2021 års undersökning).
Ja, 66% (67%)
Nej, 24% (22%).
Vet ej, 10% (11%).

Om nej, varför inte? (Flerval) (Jämfört med 2021 års undersökning).
Räckvidden per laddning är för kort, 81% (84%).
Det finns för få laddningsstationer, 70% (63%).
För att batteriet tappar prestanda i kyla, 42% (43%).
Det är för dyrt, 20% (29%).
Oro för batteriets livslängd, 18% (25%).
Annat, 15% (20%).
För att andrahandsvärdet är oklart, 12% (13%).
Bilmodellerna tilltalar mig inte designmässigt, 7% (7%).

Planerar du att bilsemestra i sommar?
Ja, 42%
Nej, 37%
Vet ej, 21%

Vart vill du åka?
Inom landet, 54%
Inom Norden, 17%
Inom Europa, 28%
Vet ej, 2%

Om du har, eller skulle ha, en elbil, skulle du känna dig bekväm att göra en längre bilsemester i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna i Europa? (Jämfört med 2021 års undersökning).
Ja, 16% (12%).
Nej, 64% (68%).
Ingen åsikt / Vet ej, 19% (20%).

Tycker du att det finns tillräckligt med laddstationer för elbil längs med de svenska vägarna? (Jämfört med 2021 års undersökning).
Ja, 5% (2%).
Nej, 71% (76%).
Ingen åsikt / Vet ej, 24% (22%).

Tycker du att regeringen gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar? (Jämfört med 2021 års undersökning).
Ja, 13% (12%).
Nej, 51% (52%).
Tycker inte att de ska främja övergången, 14% (15%).
Vet ej, 22% (21%).

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan den 9-29 mars 2022. Sammanlagt har 3 627 tjänstebilsförare i Sverige svarat på undersökningen.

About LeasePlan
LeasePlan is a global leader in Car-as-a-Service, with approximately 1.9 million vehicles under management in 29 countries. LeasePlan purchases, funds and manages new vehicles for its customers, providing a complete end-to-end service for a typical contract duration of three to four years. LeasePlan is committed to taking a leadership role in the transition to zero-emission mobility and has set itself the ambitious goal of achieving net zero emissions from its funded fleet by 2030. With over 50 years’ experience, LeasePlan's mission is to provide what’s next in sustainable mobility so our customers can focus on what's next for them. Find out more at www.leaseplan.com/corporate