Pressmeddelande -

Världsledande forskare inom ledarskap, team och kreativitet - Vetenskap Du kan använda 2013

Ledarskapscentrums mission är att föra ut forskning som går att tillämpa för att utveckla och främja livskraftiga och hållbara organisationer, där människor mår och presterar väl. Som ett led i detta så arrangerar vi nu, för andra året i rad, spetskonferensen "Vetenskap Du kan använda" den 15:e januari, i Umeå. Temat denna gång är ledarskap, team och kreativitet och vi är oerhört stolta över de talare vi har möjligheten att få hit vid detta tillfälle.

Idén med Vetenskap Du kan använda är att ge allmänheten en möjlighet att få lyssna till de främsta experterna i världen inom det arbetspsykologiska fältet, och att få höra dem presentera sin forskning på ett tillämpat och användbart sätt. Det är en helt unik konferens som saknar motstycke i Sverige, inget annat event inom detta område har samma vetenskapliga tyngd.

Utöver de fantastiska talarna blir det möjligheter för erfarenhetsutbyten, köpa signerade böcker, lyssna till andra organisationer och deras arbete med ledarskap, team och kreativitet och en massa annat.

Dagen riktar sig till alla som har ett intresse av den mest aktuella forskningen och kunskapen om effektivt ledarskap, motivation, kreativitet och team, och hur denna kan tillämpas för att skapa bättre och mer välmående organisationer. Du kan till exempel vara chef, ledare, medlem i ett team, HR-chef, konsult som arbetar med utveckling av ledare, team och organisationer, lärare, forskare eller student som har intresse av området.

Talarna på Vetenskap Du kan använda 2013 är:

Bruce J. Avolio, Center for Leadership & Strategic thinking vid University of Washington, USA

Bruce är professor vid Center for Leadership & Strategic thinking vid University of Washington. Han är en av världens främsta experter och forskare på ledarskap, och är bland annat en av förgrundsfigurerna kring forskningen på det så kallade transformerande ledarskapet. Han har skrivit ett tiotal böcker och hundratals vetenskapliga artiklar på området, och har agerat rådgivare åt chefer och ledare världen runt.

Michael A West, Lancaster University, England

Michael är professor i arbets- och organisationspsykologi vid Lancaster University och en av världens ledande auktoriteter inom forskning om vad som kännetecknar och möjliggör för effektiva och väl fungerande arbetsgrupper och team. Han har författat ett tiotal böcker och hundratals vetenskapliga artiklar inom området, och anlitas av organisationer världen runt för att berätta om sitt arbete och sina forksningsrön.

Farida Rasulzada, Lunds universitet, Sverige

Farida är doktor i psykologi och lektor vid Lunds universitet. Hon forskar kring hur man kan främja hälsa och kreativitet på arbetsplatser samt vad företaget uppnår när personalen ges utrymme att vara kreativ och innovativ.

Alf Rehn, Åbo Akademi, Finland

Alf är professor i företagsekonomi vid Åbo Akademi och är en internationell auktoritet på innovation och kreativitet. Han har skrivit ett flertal böcker, bl.a. "Farliga idéer: när det opassande tänkandet är din värdeullaste resurs" och är en eftertraktad talare i olika sammanhang som bland annat erhållit utmärkelsen Finlands bästa talare. Alf besökte Umeå i november och höll ett bejublat föredrag på Umeågalan.

Anmäl dig här.

Huvudsponsorer:

• Sogeti
  • Balticgruppen
  • Adecco
  • Innovationsslussen

Samarbetspartner hotell:

• Hotell Winn i Umeå

Samarbetspartner resor:

• Malmö aviation

• behovsanpassat ledarskap
  • mattias lundberg
  • ledarskapscentrum
  • farliga ideer
  • kreativitet
  • teambuilding
  • team
  • vetenskap du kan använda
  • michael west
  • farida rasulzada
  • stefan söderfjäll
  • bruce avolio
  • alf rehn

Ledarskapscentrum är en avknoppning från akademin. Vi som jobbar här har bakgrund i modern forskning men också praktisk erfarenhet från arbetslivet. Vår affärsidé är att skapa bättre ledare och produktiva, välmående arbetsplatser med hjälp av metoder och modeller förankrade i aktuell vetenskap.

Det som är utmärkande för vårt arbetssätt är att vi kombinerar modern forskning med praktisk erfarenhet från arbetslivet. Vi kvalitetssäkrar alla våra uppdrag och har mångårig erfarenhet att arbeta med utvecklingsprocesser inom både offentlig och privat sektor. Våra tjänster är indelade i tre områden: Organisationsutveckling, forskning och utveckling, utbildningar och seminarier.