Foto: Sang Hyun Cho från Pixabay

Ingen förlängning av den tillfälliga stämmolagen

Legimeet har precis fått besked från Justitiedepartementet att den tillfälliga stämmolagen inte förlängs efter årsskiftet. Därmed blir rena poststämmor otillåtna. Hybridstämman blir i stället det nya folkliga alternativet.

Med återgången till den tidigare lagen ser Legimeet stora möjligheter att hjälpa bolag och föreningar till bra hybridstämmor.

– Framtiden är digital. Datorvanan har ökat och vi har alla blivit bekväma i att träffas online. Vi förväntar oss att kunna delta digitalt och klimatsmart, framför allt på stämmor där deltagarna ofta är spridda över landet eller hela världen, säger Johan Aronsson, vd Legimeet.

Justitiedepartementet har i veckan kommit fram till två saker, dels att inte förlänga den tillfälliga lagen för underlättande av bolags- och föreningsstämmor*, dels att man inte kommer hinna göra några ändringar i den befintliga lagen för att ge möjlighet till helt digitala stämmor. I samrådsmöten med experter från marknaden under våren var en övervägande majoritet för att tillåta helt digitala stämmor. Departementet tittar på detta men en lagändring kommer inte hinnas med till vårens stämmor. Därmed blir hybridstämman det bästa alternativet för bolag och föreningar som vill nå ut brett till alla sina aktieägare och medlemmar.

Poststämmor otillåtna efter årsskiftet
Sedan pandemin startade har bolagsstämmor nästan uteslutande genomförts som poststämmor, medan föreningar i viss mån även gjort digitala stämmor genom att kombinera olika digitala lösningar. I båda fallen med stöd i den tillfälliga lag om underlättande av bolags- och föreningsstämmor som nu slopas.

Marknaden mogen för hybridstämmor
Att bolagen i stor utsträckning inte tidigare valt digitala eller hybridstämmor har huvudsakligen berott på att de lösningar som funnits tillgängliga (1) saknat direktinteraktion med aktieägarna (2) saknat säker identifiering av aktieägare (3) inte kunnat hantera röstlängden på ett bra sätt. Det har också funnits en osäkerhet kring tekniken i sig och datorvanan hos användarna.

Legimeet leder utvecklingen
Med Legimeets helt interaktiva och direktsända stämmoplattform kombineras det fysiska mötet med distansdeltagande – den första riktiga hybridstämman. Aktieägare och medlemmar röstar, begär ordet och diskuterar i realtid med stämmoledningen precis som om de vore på plats. Identifiering sker med BankID och motsvarande internationella ID-lösningar. Röstlängden sätts automatiskt och hanterar både viktade röster och olika aktieslag. Plattformen är unik i sitt slag och uppfyller alla lagar och regler i både aktiebolagslagen och EU-förordningen SRDII.

Legimeet har sedan starten 2020 genomfört ett flertal förenings-och förbundsstämmor och genomförde även en första digital bolagsstämma för ett noterat bolag i slutet av maj 2021.

*Lag (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor

Kategorier

Legimeet erbjuder interaktiva formella möten som årsmöten och bolagsstämmor. I Legimeet kan alla deltagare enkelt och säkert delta på lika villkor oavsett om de medverkar fysiskt eller digitalt.

Johan Aronsson

Presskontakt CEO +46 (0) 733 80 00 25

Vi skapar framtiden för formella möten

Legimeet erbjuder interaktiva, hållbara och effektiva formella möten som årsmöte eller bolagsstämma.

I Legimeet kan alla deltagare enkelt och säkert delta på lika villkor oavsett om de medverkar fysiskt eller digitalt. Alla funktioner är samlade i en och samma tjänst. Interaktion och röstning sker helt utan fördröjning. Vi lever upp till EU:s regler och direktiv (så som SRD II) samt svensk lagstiftning (ABL).

Legimeet har en lösning för alla typer av formella möten. Vi erbjuder poströstning, fysiska, hybrida och digitala årsstämmor för olika organisationer, företag, förbund och föreningar.

Legimeet AB
Magnus Ladulåsgatan 3, 118 65 Stockholm, SWEDEN