Pierre Lennartsson, miljöchef på Lekolar

Ambitiös hållbarhetsredovisning från Lekolar

Lekolar är Skandinaviens marknadsledande leverantör av möbler, leksaker och förbrukningsmaterial till skolan och förskolan. Med detta följer ett särskilt ansvar.

När företaget nu presenterar sin tredje hållbarhetsredovisning har den kommit att bli ett styrdokument som driver verksamheten. Lekolars hållbarhetsarbete är sedan många år sällsynt högt prioriterat.

– Det är en självklar del av vår företagssjäl, inte minst med tanke på våra unga slutanvändare. Därför suckade inte vi, som nog många andra, när lagen om hållbarhetsredovisning gick igenom 2017. Den löpande arbetsprocessen, och redovisningen i sig, är användbara verktyg både för oss och våra kunder, intygar Lekolars miljöchef Pierre Lennartsson.

Den omfattande hållbarhetsredovisningen speglar Lekolars ambitiösa arbete. Transparent och lättläst redovisas företagets hållbarhetsarbete och hur man ofta går avsevärt längre än vad både lagen och Upphandlingsmyndigheten kräver när det gäller hållbarhet.

– Vi ger bland annat bra råd och tips på hur skolor och förskolor kan få en säkrare och tryggare vardag. En miljöpanel med pedagoger, lärare och rektorer bidrar med sina kunskaper om hållbarhet och framtidens skola, berättar Pierre.

Ett exempel på företagets starka hållbarhetsfokus är det nyligen satta målet att inom tio år halvera sina klimatutsläpp.

– Det är ett ambitiöst mål som omfattas av en rad olika åtgärder. Allt från solceller och miljövänligare transporter, till livscykelanalyser och klimatsmart produktutveckling med återvunna material och möjligheter till återbruk.

Den som vill läsa mer om Lekolars ambitioner kan bläddra digitalt i hållbarhetsredovisningen på www.lekolar.se.