Panduro blir nu en del av Lekolar-koncernen men kommer fortsätta att drivas som en fristående verksamhet.

Lekolar har slutfört förvärvet av Panduro

Lekolar, Nordens ledande leverantör av lärmiljöer till skolor och förskolor, har efter sedvanlig prövning av konkurrensmyndigheter slutfört förvärvet av Panduro. Förvärvet offentliggjordes den 11 augusti i år.

Med förvärvet av Panduro tar Lekolar steget in på konsumentmarknaden, och skapar samtidigt ett av norra Europas mest kompletta erbjudanden av kreativa och pedagogiska produkter, för både skolor och privatpersoner.

- Detta är ett strategiskt viktigt steg för Lekolar då vi ser en stor potential i konsumentmarknaden. Trots att vi har riktat oss mot olika målgrupper så har Lekolar och Panduro mycket gemensamt. Tillsammans skapar vi ett svårslaget erbjudande till samtliga kundgrupper, sa David Persson, vd Lekolar, i samband med offentliggörandet.

Panduro bidrar också med en etablerad omnikanal-strategi med e-handel och ett butiksnät som sträcker sig över Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna och Belgien.

Som tidigare kommunicerat blir Panduro nu en del av Lekolar-koncernen men kommer fortsätta att drivas som en fristående verksamhet, under fortsatt ledning av vd Rickard Kemfors.

För mer information:

David Persson, vd Lekolar, david.persson@lekolar.com M: +46 767 90 71 34
Rickard Kemfors, vd Panduro, rickard.kemfors@panduro.se M: +46 720 85 82 24

Lekolar är ledande i Norden på att skapa inspirerande lärmiljöer för barn och unga. Med ett högkvalitativt sortiment av säkra och hållbara produkter förser bolaget skolor och förskolor med lösningar för att driva och förbättra sina verksamheter, samt ge barn och unga de bästa förutsättningarna för lärande. Lekolar tillhandahåller allt från enskilda möbler, leksaker och pedagogiska hjälpmedel till lekplatsutrustning och kompletta inredningslösningar. Lekolar grundades 1971 och har idag runt 370 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland, med huvudkontor i Osby. År 2021 hade bolaget en omsättning överstigande SEK 1,5 Mdr. Sedan 2017 ägs företaget av Nalka Invest.