Lekolar inleder samarbete för barn och ungas hälsa

Lekolar inleder samarbete för barn och ungas hälsa

Barn och ungas hälsa är långt ifrån på topp. Enligt Generation Peps senaste undersökning, Pep-rapporten 2020, är det endast 2 av 10 svenska barn och ungdomar som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet per dag. Aldrig tidigare har det varit så viktigt att engagera sig för att främja rörelseglädje och hälsosamma kostvanor som nu. Lekolar blir nu en del av Generation Peps folkrörelse för att inspirera fler barn och unga till en hälsosam livsstil.

Lekolar är marknadsledande leverantör av lärmiljöer och pedagogiskt material till förskolor och skolor. Dem har under 50 år samlat på sig kunskap och erfarenhet av barns lärande och utveckling. En viktig förutsättning för lärande är fysisk aktivitet. Lekolar har sedan länge stöttat och varit del av olika initiativ för en skola i rörelse, där vi bland annat tagit fram olika aktivitetspaket och material för "brain breaks" för att nämna några.

- Vi är stolta över att vara samarbetspartner till Generation Pep och tillsammans arbeta för ökad rörelseglädje i skolor och förskolor, ett väldigt viktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Vi tar nu vår mission, att få varje unge att blomma, ett steg längre genom att tillsammans arbeta för att skapa bättre förutsättningar för barns hälsa och inlärning, säger David Persson, VD på Lekolar.

Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som funnits sedan år 2016. Tillsammans med bland andra Karolinska Institutet, Folkhälsomyndigheten och 400 andra företag, organisationer och myndigheter arbetar Generation Pep för att skapa en folkrörelse för barn och ungas hälsa.

- Det är jättekul att Lekolar väljer att vara med i vår folkrörelse för barn och ungas hälsa. Vi vet att detta är en utmaning som inte en ensam aktör kan lösa utan hela samhället måste kraftsamla, ju fler vi blir desto bättre kan vi jobba för våra barn och unga, säger Carolina Klüft, verksamhetschef för Generation Pep.

Kontaktperson:
073 - 656 98 43
linda.sandin@lekolar.se

Om Generation Pep:
Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep som tillsammans med aktörer från hela samhället vill driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Läs mer på www.generationpep.se.