Lekolars Inger Berggren delar ut Guldhatten till Desiree Johansen, Birgitta Sjöberg och Linnéa Ahrlin som arbetar på förskolan Lek och Lär.

Lekolar och Hatten Förlag delar ut 2022 års Guldhatten

Guldhatten är en årlig utmärkelse för en person eller grupp som gjort något extra för att främja barns språkutveckling. I år går utmärkelsen till Förskolan Lek och Lär på Tyresö.

Hatten Förlag instiftade Guldhatten för att varje år uppmärksamma en eller flera personer som gjort något extra för att stötta barns språkutveckling. Sedan 2020 är Lekolar återförsäljare av Hatten Förlags sortiment och de två företagen delar därför ut priset tillsammans.

– Med Guldhatten vill vi lyfta allt bra som görs för barns språkutveckling runt om i landet, säger Elvira Ashby, huslogoped på Hatten Förlag. Juryns arbete är alltid svårt då vi får in många bra nomineringar men i år stack Förskolan Lek och Lär ut. Det var så tydligt hur de jobbade med barnens lust och glädje i fokus och lät språkutvecklingen ta plats i hela vardagen.

– Språket är en förutsättning för att utveckla tankarna, säger Linnéa Ahrlin, en av ägarna till förskolan som drivs som personalkooperativ. Det känns stort och roligt att vårt arbete tillsammans med barnen blir uppmärksammat och vi hoppas att det vi gör kan komma att inspirera andra.

– Lekolars vision är att få alla barn och ungdomar att blomstra. När vi läste om Förskolan Lek och Lär och deras lustfyllda lärande med språket i fokus blev vi väldigt inspirerade. En klar vinnare till årets Guldhatten och deras arbetssätt hoppas vi kunna sprida vidare, säger Linda Sandin som är marknadschef på Lekolar.

Juryns motivering:

"Med lust och glädje i fokus kan barns språkutveckling genomsyra hela förskoledagar. Det har varit väldigt roligt att ta del av arbetet på Förskolan Lek och Lär och det är med stolthet vi överlämnar årets Guldhatten till dem."

Nominering till nästa års Guldhatten

Nomineringen inför nästa års Guldhatten öppnar vid årsskiftet och nomineringar skickas till info@hattenforlag.se. Läs mer i HattenBladet på lekolar.se/hatten-forlag

För mer information kontakta gärna Elvira Ashby, Huslogoped på Hatten Förlag, via mail: elvira@hattenforlag.se

Om Hatten Förlag

Hatten Förlag arbetar för att göra språkutvecklingen för små barn rolig och inkluderande. Förlaget ger främst ut språkutvecklande barnböcker, spel, leksaker och material med tecken, men även facklitteratur på temat tecken- och språkträning. Läs mer på hattenforlag.se

Kategorier

Många känner oss sedan gammalt genom BRIO AB. 2004 köpte Lekolar AB det bolagiserade affärsområdet BRIO Educational med den uttalade ambitionen att utveckla verksamheten. Idag är vi marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler, inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Vi finns i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Vi har 320 medarbetare och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor.

Linda Sandin

Presskontakt Marknadschef