Ett Makerspace kan se ut på flera olika sätt. Ofta är det ett rum där digital teknik kombineras med byggmaterial och skapande material.

Lekolar startar ett Makerspace på Lekoseum i Osby

Lekolar har under flera år arbetat med att ta fram intressanta och utvecklande produkter inom programmering och digitalisering för skola och förskola.

Sedan programmering skrevs in i skolans läroplan sommaren 2018 har företaget märkt att intresset för programmeringssortimentet har ökat markant. Dessutom finns ett uttalat behov hos kunderna att skapa ytor där eleverna får bra förutsättningar att skapa riktiga saker av sina olika idéer. Ett sådant utrymme kallas Makerspace och kan se ut på flera olika sätt. Ofta är det ett rum där digital teknik kombineras med byggmaterial och skapande material.

På BRIOs leksaksmuseum Lekoseum i Osby kommer Lekolar nu att starta ett Makerspace där kommunens skolor, förskolor och även privatpersoner är välkomna att prova olika robotar, konstruera labyrinter som robotarna kan ta sig igenom, bygga stora skapelser med Strawbees eller kanske allra helst, kombinera allt material och skapa något som man länge gått och funderat på.

– Tidigare ingick Lekolar i BRIO och även om det är många år sedan vi gick skilda vägar så finns mycket av BRIOs själ kvar i Lekolar. Därför är det extra roligt att nu få chansen att ge barnen möjlighet att bekanta sig med våra moderna programmeringsprodukter samtidigt som de får utforska BRIOs klassiska leksaker, säger Sara Gustafsson som är sortimentschef på Lekolar.

Invigningen är fredagen den 26 oktober 2018 och Lekolar kommer kontinuerligt att presentera olika sorters robotar och produkter i sitt Makerspace för att hålla det så aktuellt och uppdaterat som möjligt.

Kategorier

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla inredningslösningar, pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.

Sara Gustafsson

Product Manager and Buyer, Social Science 0479-19903