På bilderna syns produkter från vårt förvarings- och leksortiment Fixa.

Lekolar Svanen-certifierar ytterligare 250 produkter

Lekolar har de senaste åren arbetat intensivt med att miljömärka sina produkter med bland annat Svanen. Märkningen gör det enkelt för Lekolars kunder att göra trygga val utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Sedan en tid går den komplicerade processen både snabbare och smidigare.

– Man kan lugnt säga att vi har fått upp ångan. Det komplicerade arbetet med att få vår första produkt Svanenmärkt tog faktiskt ett helt år. Nu har vi på relativt kort tid fått hela 250 produkter i vårt förvarings- och leksortiment Fixa, certifierat med Svanen, berättar Lekolars hållbarhetschef Pierre Lennartsson.

Orsaken är dels att Lekolar har systematiserat sin process, dels att samarbetat med såväl Svanen som företagets underleverantörer har funnit sina former.

– Våra leverantörer är införstådda och ser fördelarna, det gör att samarbetet fungerar smidigt. Dessutom kan vi ställa dessa krav redan från början och direkt få in de tester och deklarationer som krävs.

Men trots detta momentum kräver vissa produkter fortfarande massor av tid, möda och frustration för att bli godkända.

– Jag minns när vi Svanen-märkte våra lekcyklar. De cirka 20 underleverantörernas samtliga produktdetaljer – ner till minsta kullager – skulle kontrolleras och dokumenteras. Plötsligt insåg vi varför ingen annan hade Svanen-märkt en cykel, säger Pierre med ett snett leende.

Svanen är Nordens officiella och mest kända miljömärkning. Organisationen granskar, sedan 1989, varor och tjänsters miljöpåverkan under hela livscykeln från råvara till avfall. Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion.