På övervåningen huserar Kyrkskolans femmor och sexor i härliga salar med utsikt över sjön Barken.  Här går färgtemat i gult och grönt.
På övervåningen huserar Kyrkskolans femmor och sexor i härliga salar med utsikt över sjön Barken. Här går färgtemat i gult och grönt.

Lekolars förvaringssystem Fixa inspirerar till färgglada pedagogiska miljöer

När Lekolar designade förvaringsserien Fixa lät man tre viktiga ledord få styra utvecklingen - flexibilitet, funktion och koordination.

Fixa är designad för skola och förskola och erbjuder en mängd funktioner för dessa miljöer. Det kan vara förvaring av leksaker, papper, material med mera. Systemets moduler är även perfekta som rumsavdelare, utställningshyllor, väggförvaring, postfack, som förvaring i uppehållsrum, printerrum och mycket mer. Modulerna är enkla att flytta runt och går att förändra eller bygga om när nya behov uppstår.

Med tre olika färger på stommarna och tolv olika kulörer på dörrar och lådfronter är det enkelt att skapa unika miljöer. En skola som gjort detta med lyckat resultat är Kyrkskolan i Söderbärke i Dalarna.

Lekolar fick uppdraget att inreda Kyrkskolans nya skolbyggnad som är på 670 kvadratmeter och rymmer fem lärosalar, en hemkunskapssal och några grupprum.

- När vi började skissa på inredningen föll skolans val snabbt på förvaringsserien Fixa på grund av dess stora flexibilitet och många olika färgval, berättar Lekolars ansvarige säljare Alexander Olovsson.

Rummen inreddes med Fixa i olika färgkombinationer. Dessutom specialbeställde skolan väggfärg i exakt samma kulörer som Fixa och målade härliga fondväggar. Övrig inredning, som bord och stolar, höll man i neutrala färger.

Resultatet blev dessa funktionella, färgglada och trivsamma pedagogiska miljöer.

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärande miljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.