Såväl volontärer som anställda på Lekolar och Communityskolan fanns på plats för att bära in bord, stolar, golvskärmar och annat i den nyrenoverade skolan.

Ny skola inreds med återbrukade möbler från Lekolar!

I ett nära samarbete med Räddningsmissionens Communityskola i Tynnered har Lekolar fått den fina möjligheten att inreda en helt ny skola med både återbrukade och nyproducerade möbler från sitt lager i Osby.

Den här veckan rullade den första lastbilen av flera in i Tynnered och på plats vid Communityskolan stod volontärer i alla åldrar redo att bära in bord, stolar, golvskärmar med mera. Möbler som tidigare varit ute på andra skolor och vänt och möbler som just monterats på Lekolars monteringsenhet i Osby.

- När jag kom i kontakt med Communityskolan för några månader sedan tänkte jag att detta är ett utmärkt tillfälle att använda de returer och demoprodukter som annars bara står och samlar damm på vårt lager. Att återbruka dessa produkter och skapa en hållbar lärmiljö känns fantastiskt, säger Daniel Helander, Projektansvarig från Lekolar.

- Lekolars vision och uppdrag är att hjälpa lärare och pedagoger att lära ut och få barn och elever att blomstra. Communityskolan slutar inte när skoldagen är slut, utan arbetet med att skapa förutsättningar för barnen att lyckas och utvecklas fortsätter på både kvällar och helger. Det är ett fantastiskt initiativ där vår vision lever nästintill dygnet runt, säger David Persson, VD.

Att vi dessutom fick en möjlighet att gå in i detta samarbete och bidra med återbrukade möbler till ett värde av drygt 500 000 SEK gav oss och vår organisation ett konkret projekt att testa vår förmåga att bidra till en hållbar skola.

Vi har som mål att skapa en högre grad av cirkuläritet och vill utmana oss i att bygga vidare på vårt påbörjade och viktiga hållbarhetsarbete, säger David Persson. Det vi nu ser på Communityskolan är bara början på en modell vi vill utveckla vidare.

Om Communityskolan:
Communityskolan Tynnered är Räddningsmissionens första skola som öppnar i augusti. En icke-vinstdrivande friskola med fokus på kunskap och bildning genom kreativitet, kämparanda och höga förväntningar. Den är den första av sitt slag i Sverige och är inspirerad av ”Community schools” i England och USA. Där är det ett etablerat begrepp som visat mycket goda resultat genom åren. Communityskolan ska bli en skola som är till för hela området och samhället. Detta betyder att skolan kommer vara öppen även efter skoltid med olika aktiviteter för att skapa trygga mötesplatser för barn och vuxna i närområdet.⁠

David Persson

CEO, Lekolar Group +46 767 90 71 34