Leksand Resort förvärvar Moskogen

Moskogen är en anrik anläggning som tagit emot gäster sedan början av 1950-talet och består idag av en hotellverksamhet med ett 40-tal stugor och totalt 110 bäddar samt en restaurang- och konferensverksamhet med kapacitet för upp till ca 250 gäster.

”Vi är otroligt glada och stolta över förtroendet att få fortsätta med arbetet att utveckla Moskogen. Familjen Nygårdh har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp den fina hotell- och restaurangverksamhet som Moskogen är idag. Vi ser en stor potential i verksamheten som blir ett bra komplement till vår befintliga anläggning”, säger Nils-Erik Johansson, Leksand Resort.

Moskogen har drivits av familjen Nygårdh sedan 1995 och efter 25 år var det till slut dags att ta nästa steg.

”Köparna har uppvaktat oss några år men vi har hela tiden sagt att det är för tidigt. Men nu känns det som rätt tid och läge att sälja till Leksand Resort. Vi tror att Moskogen kan ta nästa steg med den nya ägaren och önskar Leksand Resort stort lycka till!”, säger Anders Nygårdh.

Leksand Resort tar nu över rodret från och med årsskiftet.

”Det känns väldigt inspirerande att ta ytterligare ett steg på vår tillväxtresa och att få bygga vidare på Moskogens framgångsfaktorer. Vi ser tydliga synergieffekter inom våra affärsområden och det blir ett fint tillskott på boende- och restaurangsidan. Att vi nu även får fina faciliteter för att arbeta mer mot konferensmarknaden känns givetvis riktigt bra. Vi välkomnar nu alla på Moskogen till Leksand Resort-familjen och ser fram emot ett spännande och händelserikt år”, säger Rony Forsberg, VD för Leksand Resort AB.

• boende

• Dalarna

Om Leksand Resort

I koncernen ingår nöjesparken Leksand Sommarland med vattenland, attraktioner och aktiviteter. Parken är en av Dalarna största turistattraktioner och ett populärt besöksmål för barnfamiljer från hela landet med upp emot 150 000 besökare. Intill ligger boendeanläggningen Leksand Strand med totalt 222 stugor, 18 glampingtält och 400 campingplatser, moderna servicehus och en rad olika aktiviteter under högsäsongen. Koncernen innefattar även restaurang- och cateringverksamhet i Mat vid Siljans regi. Allt i hjärtat av Dalarna.