Leksand Strand får 5 stjärnor

Leksand Strand får 5 stjärnor

Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering. Med ett naturskönt läge alldeles intill Siljans strand och med Leksand Sommarland som närmaste granne är Leksand Strand en mycket populär familjecamping.

- Leksand Strand är en fantastisk boendeanläggning med ett brett utbud som slår det mesta. Vi är givetvis oerhört glada att vi nu knipit den femte stjärnan och ser fram emot högsäsongen som drar igång vecka 25, säger Rony Forsberg VD på Leksand Resort och platsansvarig för Leksand Strand.

Gästerna har i flera år hyllat Leksand Strand för den mysiga miljön och helheten, ett brett utbud av aktiviteter samt en hög service. Totalt inrymmer anläggningen 450 campingplatser, 18 glampingtält, 222 stugor, 7 servicehus, restaurang, minilivs, aktiviteter och underhållning.

För att få fem stjärnor enligt Svensk Camping Standard krävs ett stort utbud av aktiviteter och service samt en skötsel av campingplatsen utöver det vanliga. Klassificeringen är en bedömning av områdena hygien, miljö, service, aktiviteter och events och redovisar campingplatsens utbud och standard. I Sverige finns totalt 323 campingar som klassificerats av SCR, Svensk Camping. Av dessa har endast 16 campingar fem stjärnor. Genom uppgraderingen intar nu Leksand Strand toppskiktet bland Sveriges anläggningar.

En viktig funktion på en campingplats är standarden på servicebyggnaderna och där har personalen lagt ner mycket arbete de senaste åren på att bygga fler servicehus, renovera befintliga och förbättra rutiner och kontrollfunktioner för att alltid säkerställa en hög och jämn nivå. Andra åtgärder under det senaste året är att man förbättrat området runt poolen, adderat fler aktiviteter som hoppkudde, lekrum och utegym, byggt en ny grillkiosk och utökat med ett aktivitetscenter för uthyrning av aktiviteter. Utöver det har Leksand Strand under det senaste året även renoverat flera av stugorna samt byggt upp en ny populär glampingby med färdiginredda tält på altaner med sjönära läge.

- Vi märker ett stort intresse för nya spännande boendeupplevelser och det är något vi vill arbeta vidare med. Den här klassificeringen är ett bra kvitto på det arbete som lagts ner och en sporre för det fortsatta arbetet med att utveckla anläggning mot målet att skapa Sveriges mest upplevelserika familjeresort. Jag är säker på att uppgraderingen kommer att tas väl emot av våra gäster under 2021, säger Rony Forsberg.

Om Leksand Resort

Leksand Resorts affärsidé är att erbjuda sina gäster kvalitativa upplevelser inom boende, aktiviteter samt mat och dryck. Visionen är att Leksand Resort ska vara Sveriges mest upplevelserika familjeresort. Bolaget bildades 2007 och består idag av Leksand Strand, Leksand Sommarland, och Mat vid Siljan. 2019 omsatte bolaget 121 MSEK.

Om Leksand Resort

Leksand Sommarland | Leksand Strand | Moskogen | Mat vid Siljan
    Upplevelseparken Leksand Sommarland har sedan startade 1984 blivit en av Dalarnas största turistattraktioner med ca 150 000 besökare varje år. Boendeanläggningen Leksand Strand är en av Dalarnas största campingar med plats för ca 3 000 boendegäster per dag fördelat på 400 campingplatser, 222 stugor och 18 glampingtält. Moskogen hotell och restaurang är en anrik anläggning som består av ett 40-tal stugor med ca 110 bäddar samt en restaurang- och konferensverksamhet med kapacitet för ca 250 gäster. Restaurang- och cateringverksamheten bedrivs i Mat vid Siljans regi.

Leksand Resort AB
    Siljansvägen 75