Rony Forsberg blir ny VD för Leksand Resort

Rony Forsberg blir ny VD för Leksand Resort

Leksand Resort får en ny VD i januari 2021. Det blir Rony Forsberg, som kommer leda arbetet med att utveckla Leksand Resort under de närmaste åren. Rony har en gedigen bakgrund med olika ledande befattningar inom bland annat besöksnäringen, event, idrottsrörelsen och resebranschen.

- " Det är med stor glädje och entusiasm som jag kliver in i rollen som VD för Leksand Resort, känns fantastiskt roligt att flytta hem till Dalarna igen. Jag tror att förutsättningarna för att ytterligare utveckla verksamheten är mycket goda. Anders Östling, tf VD, och samtliga medarbetare har gjort ett mycket bra jobb, och nu skall vi arbeta vidare mot vår vision att Leksand Resort ska vara Sveriges mest upplevelserika familjeresort”, säger Rony Forsberg

Rony Forsberg, ny VD för Leksand Resort.

I koncernen Leksand Resort ingår nöjesparken Leksand Sommarland med vattenland, attraktioner och aktiviteter. Parken är en av Dalarna största turistattraktioner och ett populärt besöksmål för barnfamiljer från hela landet med upp emot 150000 besökare. Intill ligger boendeanläggningen Leksand Strand med totalt 222 stugor och 400 campingplatser, moderna servicehus och en rad olika aktiviteter under högsäsongen. Koncernen innefattar även restaurang- och cateringverksamhet i Mat vid Siljans regi. Nils-Erik Johansson, tidigare ordförande i Leksands Resorts styrelse, som lett rekryteringsarbetet säger såhär:

- ”Jag är glad och stolt över att vi i Rony hittat en person som med en bred kompetens nu tar sig an rollen som VD för våra fantastiska anläggningar. Under hans ledarskap kommer vi att se en fortsatt positiv utveckling av vår verksamhet. Vi i styrelsen har precis antagit en ny verksamhetsplan fram till och med 2023 och det blir nu Rony som tillsammans med medarbetarna ska förverkliga fastlagda strategier och se till att vi når uppsatta mål. 2020 var ett tufft år för besöksnäringen men nu hoppas vi på en positiv vändning under 2021.”

Rony har de senaste 4 åren varit verksam som VD för Jönköping Airport, men nu går flyttlasset från Göteborg upp till Dalarna. Han tillträder tjänsten som ny VD för Leksand Resort den 11 januari 2021.

Om Leksand Resort

Leksand Resorts affärsidé är att erbjuda sina gäster kvalitativa upplevelser inom boende, aktiviteter samt mat och dryck. Visionen är att Leksand Resort ska vara Sveriges mest upplevelserika familjeresort. Bolaget bildades 2007 och består idag av Leksand Strand, Leksand Sommarland, och Mat vid Siljan. 2019 omsatte bolaget 121 MSEK.

Om Leksand Resort

Leksand Sommarland | Leksand Strand | Moskogen | Mat vid Siljan
Upplevelseparken Leksand Sommarland har sedan startade 1984 blivit en av Dalarnas största turistattraktioner med ca 150 000 besökare varje år. Boendeanläggningen Leksand Strand är en av Dalarnas största campingar med plats för ca 3 000 boendegäster per dag fördelat på 400 campingplatser, 222 stugor och 18 glampingtält. Moskogen hotell och restaurang är en anrik anläggning som består av ett 40-tal stugor med ca 110 bäddar samt en restaurang- och konferensverksamhet med kapacitet för ca 250 gäster. Restaurang- och cateringverksamheten bedrivs i Mat vid Siljans regi.

Leksand Resort AB
Siljansvägen 75