Tunnknäcke med pepparkakskrydda och Julknäcke Original

Årets julnyhet från Leksands Knäckebröd - Tre Kullor med smak av Pepparkaka

Pepparkaka som tunnknäckesnacks är Leksands Knäckebröds efterlängtade krispiga släpp till jul. Årets julknäcke Tre Kullor med smak av pepparkakskrydda är ett läckert tunnknäcke i snacksstora bitar, som kommer att finnas i begränsad upplaga i utvalda butiker från vecka 42.

Pepparkakor har förknippats med julen här i Sverige sedan 1800-talet, men har betydligt äldre anor än så. Namnet kan förklaras med att kakan en gång i tiden innehöll peppar men också att peppar förr var den folkliga benämningen på alla exotiska kryddor. Årets jultunnknäcke, i snacksstora bitar, från Tre Kullor har hämtat sina smaker från pepparkakans numera klassiska kryddor: kanel, kardemumma, ingefära och kryddnejlika.

- Vår kärlek till julen fortsätter! Det är med extra stolthet vi nu låter fler än familjen smaka det läckert krispiga tunnknäcket kryddat med pepparkakskryddor. En delikatess för stora som små. Brödet är lika gott att äta som små tilltugg med olika toppings till glöggminglet eller julbordet, och på ostbrickan där de har sin givna plats. En av mina personliga favoriter är en riktigt god vällagrad ost med en klick kanelkokta lingon som toppar det ljuvliga pepparkakskrispet, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Till julbordet släpps även enligt tradition det klassiska julbrödet i rundkaka, Julknäcke Original.
Julknäcke original är den trogna följeslagaren på julbordet, ett klassiskt rundknäcke bakat främst på vetemjöl med färskmalda kryddor som höjer smakupplevelsen. Förr användes vetemjöl och lyxiga kryddor bara vid högtidliga tillfällen i Dalarna, exempelvis till jul. Vi späder ut veten med råg så som man gjorde förr när man inte hade råd att baka på rent vetemjöl ens till julen. Resten av året bakade man på rent rågmjöl.

Precis så bakas Leksands traditionella runda julknäcke, som är kryddat med anis, fänkål och koriander.

Årets julnyhet, Tunnknäcket Tre Kullor med Pepparkakskrydda i snacksformat innehåller 130 gram och kostar cirka 35 kronor. Julknäcke Original innehåller 530 gram och kostar cirka 42 kronor. Båda bröden finns i utvalda butiker från v. 42.