Leksands Tre Kullor med camelina- och chiafrön är ett nytt tunnknäcke.

Omegamaxat lyxknäcke till brödhyllan när Leksands Knäckebröd lanserar nyhet med superfrö

Leksands Knäckebröd har tagit fram ett nytt gott och krispigt tunnknäcke till sortimentet Tre Kullor. Det nya nyttiga och lyxiga knäckebrödet är hantverksmässigt bakat med smak av camelina- och chiafrön.

Tre Kullor är ett sortiment hantverksknäckebröd där Leksands anrika historia och bagartradition möter moderna smaker. Leksands senaste nyhet Tre Kullor Camelina och Chiafrön tar tillvara en bortglömd svensk kulturväxt och innehåller både olja och rostade frön från camelina, vilket ger en mustig och nötig karaktär till brödet.

Tunnknäcket är framtaget tillsammans med sörmländska Camelina of Sweden By Ranch, Sveriges enda camelinaodlare.

– Camelina sativa är en kulturväxt som vuxit och odlats i Sverige sedan bronsåldern och som nu gör en comeback på grund av sin goda smak och hälsosamma sammansättning. Den innehåller e-vitamin och en perfekt balans av omega med dubbelt så mycket av det nyttiga omega 3 som 6, en balans som är svårt att hitta naturligt i andra råvaror. Vi är väldigt glada över hur gott tunnknäcket blev och hoppas att fler ska upptäcka vårt lilla superfrö och vår hälsosamma olja nu, säger Therese Ranch, grundare Camelina of Sweden.

Gemensamt för bröden inom Tre Kullor-sortimentet är att de är bakade i en speciell del av Leksandsbageriet där degarna sätts för hand och bröden gräddas i riktiga konditoriugnar.

Tre Kullor Camelina och Chiafrön är bakat på vete och fullkornsrågmjöl, surdeg, källvatten, camelina- , chia- och brunt linfrö, vetekli, camelinaolja och havssalt. Som vanligt när det gäller Leksands Knäckebröd, bakar man helt utan tillsatser och enbart med rena råvaror.

– Vi gillar att hitta nya goda, nyttiga och oväntade ingredienser till våra bröd. Den här gången ville vi åstadkomma ett nytt unikt tunnknäcke och fann camelinan, en kulturväxt vi genast visste vi ville baka på. Tunnknäcket blev precis så gott som vi hade önskat och passar lika bra till en trerätters som till en riktigt god lunchmacka, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Varje förpackning Leksands Tre Kullor Camelina och Chiafrön innehåller 180 gram. Nyheterna kommer att kosta 31 cirka kronor och finns i butik från och med vecka 8. Fröknäcket är ensamt i sin kategori om att få bära Från Sverige-märkningen.