Dags för den allsvenska premiären: En fjärdedel tycker fotboll är viktigare än sex

Nyhet -

Våren står runt knuten och för hundratusentals passionerade fotbollsälskare i landet innebär detta att den allsvenska premiären stundar. Inför avsparken den 1 april har LELO undersökt hur kärleken till sporten påverkar fotbollssupportrars sexliv.

Med fullproppade läktare i vårsolen och sånger som sjungs om och om igen är det många svenska fotbollsälskare som drömmer om att se sitt lag lyfta Lennart Johanssons pokal till hösten. Fotboll är onekligen en sport som följs passionerat av många världen över och som den legendariska Liverpool-tränaren Bill Shankly en gång beskrev: ”Folk tror att fotboll är en lek på liv och död, men det är mycket viktigare än så”.

Inför den allsvenska premiären ställde sig intimlivsstilsföretaget LELO därför frågan: Är fotboll viktigare än sex?

I undersökningen, som genomförts på uppdrag av LELO bland fler än 1000 svenska fotbollssupportrar, visar det sig att en fjärdedel anser att fotboll faktiskt är viktigare än sex. Högst är siffran hos män (38 procent), till skillnad från kvinnornas 15 procent. Dessutom uppger närmare hälften (46 procent) att sexlusten ökar när deras favoritlag vinner en match.

Hoppet om att vinna SM-guld är bland det sista som överger en supporter. Inför varje ny säsong tänds gnistan och förhoppningarna om att favoritlaget ska vinna titeln som Sveriges bästa lag. LELO:s undersökning visar att närmare en tredjedel (32 procent) av fotbollsintresserade män skulle ge upp sex för att se sitt lag vinna en titel. Motsvarande siffra bland kvinnorna är 13 procent. Kvinnorna verkar dock ta en förlust hårdare än männen, 53 procent av de kvinnliga supportrarna svarar att en förlust påverkar sexlusten negativt, jämfört med 38 procent av männen.

I undersökningen uppger även tre fjärdedelar att de skulle kunna tänka sig att ha sex under tiden som en fotbollsmatch rullar på tv:n. Samtidigt uppger 30 procent att de skulle tänka på matchen under samlaget. Även där är siffran högre bland männen (41 procent) än hos kvinnorna (16 procent).

– Det är en vanlig uppfattning att människor, särskilt män, prioriterar bort allt under och inför en fotbollsmatch, särskilt sina partners. Jag tycker det är intressant och en aning förvånande att sexlusten påverkas mer negativt hos kvinnliga supportrar än hos manliga vid en förlust. Dock gläder det mig att hela 75 procent fortfarande väljer sex framför fotboll, när det kommer till kritan, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige.

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Fotboll är viktigare än sex. (Välj ett alternativ).

26,22%

58,71%

46,55%

70,84%

Hur påverkas din sexlust om ditt lag vinner eller förlorar? (Välj alla alternativ som passar in).

Kvinnor

En vinst gör att jag vill ha sex

46,22%

48,43%

40,91%

En förlust gör mig ledsen och inte i stämning

42,22%

37,74%

53,03%

En förlust gör mig upprörd och ökar viljan att ha sex

23,56%

23,27%

24,24%

Annat

0,44%

0,63%

0,00%

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Jag skulle ge upp sex för att se mitt lag vinna en titel. (Välj ett alternativ).

22,50%

32,15%

13,11%

11,45%

15,98%

7,05%

11,06%

16,17%

6,07%

Håller varken med eller inte

12,13%

14,40%

9,98%

8,90%

10,06%

7,83%

33,27%

31,16%

35,03%

Jag stöttar inget specifikt fotbollslag

23,19%

12,23%

34,05%

58,71%

41,22%

42,86%

Vilket av följande beskriver om du skulle tänka dig ha sex när en fotbollsmatch visas på tv:n? (Välj ett alternativ).

Jag skulle ha sex (net)

73,97%

81,26%

66,54%

Jag skulle ha sex, oavsett

46,18%

45,36%

46,97%

Jag skulle ha sex, men snabbt för att se vidare på matchen

9,20%

11,83%

6,26%

Jag skulle ha sex om jag kan se tv-skärmen samtidigt

10,67%

15,98%

5,48%

Jag skulle inte ha sex

11,55%

10,65%

12,52%

Det beror på resultatet och lagen som spelar

7,93%

8,09%

7,83%

Inget av alternativen

14,48%

8,09%

20,94%

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Om jag har sex medan en fotbollsmatch visas på tv, skulle jag tänka på matchen under samlaget. (Välj ett alternativ).

30,03%

41,02%