Längtan efter spänning och starkare orgasmer: Därför har försäljningen av sexleksaker ökat det senaste året

Under pandemin uppges användandet av sexleksaker kraftigt ha ökat. Men varför har ökningen varit så stor? Sexleksakerna har i pandemin gett tillfredställelse i jakten på ökad spänning och stimulans. Nära två av fem svenskar använder leksaker för att förhöja upplevelsen och en tredjedel för starkare orgasmer. Det visar Onanirapporten 2021 från det intima livsstilsvarumärket Lelo.

Att sexleksaker ökat under det senaste året har varit ett väl diskuterat ämne i media. Den stora ökningen kan både bero på att vi det senaste året har tvingats tillbringa mer tid i hemmet än tidigare. Vissa av oss har varit mer ensamma och fått ägna oss åt självsex. Enligt en ny undersökning från det intima livsstilsvarumärket Lelo är det idag framför allt kvinnor som upptäckt att de kan förhöja sin intima upplevelse med hjälp av leksaker. Siffrorna avslöjar att mer än var tionde kvinna använder en sexleksak varje gång de onanerar. 23 procent av alla svenskar använder sexleksaker någon gång ibland och lika många är nyfikna på att prova. Och visst bidrar det till upplevelsen! Nära var tredje svensk uppger nämligen att det ger dem starkare orgasmer.

– Jag brukar tänka på sexleksaken som en studsmatta – det är roligt att bara hoppa också, men på en studsmatta kommer du högre och det liksom sjunger i magen på ett helt annat sätt, säger Marika Smith, sexinspiratör.

Trots att vi tidigare sett att pandemin lätt till färre sexuella kontaktytor har det visat sig att det finns ett intresse att addera något extra till upplevelsen tillsammans med partnern. Det uppger mer än var tionde svensk. Den vanligaste anledningen till att personer använder sexleksaker idag är att det är sexuellt spännande. Det uppger hela 38 procent av svenskarna och majoriteten av de som svarat så är i åldrarna 30-64.

– Vi är glada att många fler upptäckt sexleksaker och de fördelar som kommer med användandet. Att experimentera och testa nya sätt att förhöja njutningen bidrar till en förbättrad sexuell relation till sig själv och sin partner, säger Elvira Eriksson, Marknads- och kommunikationschef, Lelo.

För pressbilder, besök: https://www.mynewsdesk.com/se/lelo/latest_media

För mer information, vänligen kontakta:
Elvira Eriksson, Marknads- och kommunikationschef, Lelo.

Tel: +46 72 443 36 16E-mail: elvira.eriksson@lelo.com

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av Lelo. Statistiken har samlats in genom en webbenkät under perioden 20 april–29 april 2021 med respondenter från Sverige i åldrarna 18–79 år. Sammanlagt har 2 859 respondenter deltagit och resultatet är riksrepresentativt.