LELO listar de 3 hetaste sextrenderna under 2023

Spaning: De hetaste sextrenderna 2023

Pandemiåren har haft många negativa konsekvenser, men åren har även bidragit till positiva effekter, till exempel när det kommer till människors sexuella hälsa. Intimlivsstilsföretaget LELO har spanat kring sextrender och listar tre trender som kommer att dominera 2023.

Vi kan alla enas om att det senaste åren inneburit förändringar för oss alla. Pandemins restriktioner har inneburit mer tid hemma och vi har fått anpassa vardagen hur vi umgås med andra. Detta har skapat nya trender och vanor, även när det kommer till sex och onani. Onani är ett viktigt verktyg för att utveckla vår sexualitet och för att lära känna oss själva, och hälften av svenskarna onanerar minst en gång i veckan*. Människor kommer fortsatt vara mer nyfikna och mindre fördomsfria när det gäller sex och njutning under kommande år. Under 2023 kommer sexuellt välbefinnande få ta större plats i vår övergripande hälsa.

3 sextrender under 2023

Fler kvinnliga orgasmer

Kvinnors sexuella njutning har varit sekundär i flera decennier av olika anledningar. En anledning är den okunskap som föreligger kring klitoris. Under 2023 kommer andelen kvinnliga orgasmer att öka och bli mindre tabubelagda, allt eftersom kvinnor blir mer bekväma med att använda teknik, såsom till exempel klitorisvibratorer för att säkra sin egen njutning.

Mutual Masturbation

Det är något särskilt eggande med “se men inte röra” när det kommer till sex och förspel. Att onanera tillsammans och inför varandra kan vara en riktig boost för både lust och intimitet, och det kan även vara ett bra sätt att introducera sexleksaker i relationen. Bland kvinnor är sexleksaker vanliga, men hos många män är sexleksaker fortfarande ett ganska outforskat område. Bara en av tio män har använt en sexleksak någon gång, bland kvinnor är det istället ungefär lika stor andel, 12 procent, som alltid använder sexleksaker när de onanerar**. Under 2023 kommer stigmat kring sexleksaker hos män att minska och fler män kommer våga testa nya sätt för maximal njutning.

Hej då, heteronormativa relationer - hej självförverkligande

Är du trött på heteronormativa relationer? Lugn bara lugn, det finns fler relationsstrukturer att välja bland. För den som inte tilltalas av villa, vovve och Volvo kan kanske “solo-poly” vara ett alternativ. På ytan kan det låta som en annan term för att vara singel, eller som en KK-relation, men i själva verket innebär denna relationsstruktur att aktivt välja att ha en eller flera intima relationer samtidigt ( givetvis med samtliga partners samtycke). 2023 är året då självförverkligande kommer få ta större plats. Fler kommer börja ifrågasätta sina relationer och istället sätta sina egna drömmar, behov och önskningar först.

*Onanirapporten 2022

** Onanirapporten 2021

Se båda rapporterna under ”relaterad media”.