Svenskar vill ha fler orgasmer

Svenskar vill ha fler orgasmer

Att få orgasm kan vara underbart och är för många målet när det kommer till sex och onani. Däremot ingen självklarhet. I en ny undersökning från det intima livsstilsvarumärket Lelo uppger nu nästan fyra av tio svenskar att de vill komma oftare. Rapporten visar också att önskan till fler orgasmer är större bland kvinnor än hos män.

I Lelos Onanirapport 2021 uppger över 40 procent av Sveriges kvinnor att de vill få orgasm oftare. Något som skiljer sig från männen då endast var tredje man uppger detta. ­­En annan skillnad mellan könen är på vilket sätt man lättast uppnår orgasm. Rapporten visar att 21 procent av Sveriges kvinnor använder sexleksaker. Något som endast en procent av männen använder. För männen är det i stället sex med en annan person som gör tricket, då nästan hälften av Sveriges män svarar detta.

– I vårt västerländska produktivitets- och målfokuserade samhälle handlar nästan allting om mätbara resultat, och det inkluderar även vår sexualitet. Om orgasmen uteblir, känns onani eller sex inte framgångsrikt. För den som inte kan få orgasm, blir ofta fokus på orgasmen väldigt förstärkt - vilket är helt förståeligt. Så släpp målet i själva stunden och ta hjälp av verktyg som stärker din förmåga att njuta mer. God kommunikation med din eventuella partner, positiva tankar och känslor om din kropp, sexualitet och könsorgan, en lugn krav- och stressfri miljö samt hjälpmedel i form av leksaker är några av de sakerna som kan underlätta för att nå orgasm, säger Erika Alsborn, sex- och förlossningscoach.

Att män verkar mer tillfreds än kvinnor när det kommer till att få orgasm sträcker sig längre än bara i Sverige. En studie från USA visar att det finns en märkbar skillnad mellan hur ofta könen kommer vid sex. Bland män är det de heterosexuella männen som kommer oftast vid sex, det uppger hela 95 procent. Bland homosexuella, lesbiska samt bisexuella män svarar nästan nio av tio att de brukar komma vid sex. Studien visar däremot att endast 65 procent av heterosexuella kvinnor brukar komma när de har sex med andra.[1]

Så lång tid tar det för svensken att uppnå orgasm
Var, när och hur man väljer att slappna av och ta sig en skön stund kan variera från person till person. Men hur lång tid tar det egentligen för svenskarna att uppnå orgasm? Det visar sig att nästan hälften behöver mellan en och fem minuter för att tillfredsställa sig själva. Så varför inte passa på att boka in fler fem minuters pauser i ditt schema.

För pressbilder, besök: https://www.mynewsdesk.com/se/lelo/latest_media

För mer information, vänligen kontakta:
Elvira Eriksson, Marknads- och kommunikationschef, Lelo.
Tel: +46 72 443 36 16E-mail: elvira.eriksson@lelo.com

Ungefär hur lång tid tar det för dig att uppnå orgasm?

Några sekunder

Kortare än en minut

1–5 minuter

6–10 minuter

11–20 minuter

20–40 minuter

40–60 minuter

Längre än en timma

Jag får aldrig orgasm

Vet ej/ej svar

Önskar du fler orgasmer?

Nej

Vet ej

Hur uppnår du orgasm lättast?

Kvinna

Genom sex med en annan person

Genom onani med händerna

Genom onani med sexleksak