Drömmer du om att få ditt företag att växa? Tre tips till dig.

​Tre tips till dig som drömmer om att få ditt företag att växa

Drömmer du om att se ditt företag växa? Här kommer tre tips till dig.

1. Uppdatera din affärsplan - ta hjälp av experter

Plocka fram din affärsplan och komplettera den med nya mål och drömmar. Inkludera en marknadsprognos i den nya planen. Ser du några tecken på kommande förändringar i marknaden när det kommer till exempelvis digitalisering, konjunktur, konkurrenter, globalisering osv. Det kan löna sig längre fram att redan nu diskutera planen med en expert eller erfaren entreprenör som får i uppdrag att utvärdera den.

Lägg tid och energi på att göra en grundlig och utförlig planering - men sträva inte efter att skapa den perfekta planen. Då finns det en risk för att den aldrig blir färdig. Affärsplanen behöver därför inte vara flera hundra sidor men planen är trots allt ett viktigt styrdokument som borde vara roligt att författa.

2. Våga diskutera planen med kunder - lansera sedan i små doser

Ett vanligt misstag är att man inte inhämtar åsikter från kunder. Genom att bolla och diskutera dina nya idéer tillsammans med utvalda befintliga kunder ökar möjligheterna för en lyckad nylansering. Ska du exempelvis lansera en ny produkt kan det även vara bra att provlansera den i små doser genom att låta några få utvalda kunder utvärdera produkten.

3. Jämför alltid räntor på företagslån

Behöver du låna pengar, söka finansiering via investerare eller planerar du för att ta av företagskassan för att finansiera kommande investeringar? Kanske behöver du undersöka flera alternativ. Att teckna ett företagslån istället för att ta pengar ur egen kassa kan löna sig längre fram. Det kan även innebära nya oanade affärsmöjligheter.

Går du i lånetankar är det viktigt att du jämför så många långivare som möjligt innan du tecknar ett lån - så att du hittar det bästa lånet för ditt företag. Detta kan vara svårt och tidskrävande att göra på egen på egen hand. Ofta presenteras låneerbjudandena på olika sätt hos olika långivare, med till exempel månadsränta, årsränta eller fasta kostnaderna, vilket gör det svårt att få en bra överblick. Att låneerbjudandena ofta är villkorade med olika typer av säkerheter försvårar jämförelsen ytterligare. Genom Lendo får du direkt en översikt på vilken månadsränta du kan få hos olika långivare, samt om det är villkorat med säkerheter såsom personlig borgen eller inte.

Vilka är grundkraven för att du ska kunna ansöka om ett företagslån via Lendo?

För att kunna göra en ansökan för företagslån behöver du ha ett registrerat företagsengagemang på företaget. Det innebär i praktiken en ledande roll i företaget, så som att är man är VD, styrelsemedlem eller suppleant i styrelsen. Genom att logga in med BankID kan vi enkelt hitta företagets uppgifter och effektivisera på hela ansökningsprocessen. Företaget måste vara registrerat i Sverige och vara aktivt.

Om Lendo
Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån. En ansökan är enkel att genomföra och oftast får du svar inom några minuter. Du kan via Lendo ansöka om företagslån upp till 500 000 kr. Läs mer här.