Bara en av fem tar chansen att förhandla till sig bättre ränta

Bara en av fem tar chansen att förhandla till sig bättre ränta

Trots att det finns möjlighet att sänka sina kostnader med tusentals kronor per år är det få svenskar som försöker förhandla till sig bättre ränta på sina privatlån. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av låneförmedlaren Lendo.

Den som har ett privatlån på 30 000 kronor och lyckas förhandla ner sin ränta från 24 till 14 procent sänker sin årskostnad med 2 100 kronor. Det är mer än skillnaden på ett miljonlån som förhandlas ner med 0,2 procentenheter. Den som samlar flera dyra kreditkort till ett enda privatlån kan ibland tjäna mer än så. Det är inte ovanligt med en effektiv ränta på kreditkort på upp emot 30 procent medan den som aktivt letar de bästa alternativen kan komma undan med betydligt lägre ränta.

Den genomsnittliga storleken på lån förmedlade via Lendo under det senaste halvåret är 100 000 kr. För lån av denna storlek finns stora skillnader mellan den ränta som olika banker erbjuder. I genomsnitt är skillnaden mellan högsta och lägsta ränta så mycket som 8,97 procentenheter. Den lägsta ränta för beviljat lån under denna period är 5,81 procent, vilket innebär en totalbesparing mellan högsta och lägsta ränta, över tio år, på 61 034 kr.

Lånebelopp: 100 000 kr

Genomsnittlig lägsta ränta: 5,81%

Genomsnittlig högsta ränta: 14,78%

Genomsnittliga lägsta månadsbetalning: 1 104 kr

Genomsnittliga högsta månadsbetalning: 1 613 kr

Genomsnittlig lägsta totalkostnad: 32 487 kr

Genomsnittlig högsta totalkostnad: 93 521 kr

Trots den stora potentialen är det långt ifrån alla hushåll som tar chansen att försöka förhandla om villkoren på sina privatlån eller samla flera lån till ett billigare. Det visar en undersökning som undersökningsföretaget Novus gjort på uppdrag av Lendo.

Bara ett av fem hushåll har antingen förhandlat med sin nuvarande långivare eller lagt om flera lån till ett samlat lån.

- Svenskarna går på det här sättet miste om mycket stora belopp varje år, och med dagens låga räntenivåer ökar möjligheten till riktigt bra lånevillkor, säger Mikael Bogg, marknadschef på Lendo, och fortsätter:

- Idag börjar vår kampanj, 0 kr i uppläggningsavgift, där Lendo bjuder på bankernas uppläggningsavgift för de kunder som ansöker om att samla eller omförhandla sina lån hos oss. Att ha flera lån och kreditkort med höga räntor sätter allt fler i skuldfällan och vad många inte vet är att lånen enkelt kan betalas av med ett samlat lån med lägre ränta. Med kampanjen vill vi både uppmana och förenkla för de svenska hushållen att se över villkoren på sina befintliga lån, för en möjlighet till lägre ränta, säger Mikael Bogg.

Fråga: Har du någonsin försökt förhandla om/samla dina lån utan säkerhet?

(Endast svarande som har eller har haft privatlån)

Ja,. jag har lyckats göra detta flera gånger: 8%

Ja, jag har lyckats göra detta en gång: 10%

Ja, men jag har aldrig lyckats: 4%

Nej, jag har aldrig försökt: 77%

Vill ej uppge: 1%

Bas: 311 intervjuer. Svaret är en del av en undersökning där Novus på uppdrag av Lendo hösten 2014 frågade 1019 svenskar i åldrarna 25 – 79 år om deras privatekonomi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Catherine Lundahl, PR-ansvarig
E-post: catherine.lundahl@lendo.se

Kategorier

Lendo är en av Sveriges ledande låneförmedlare av privatlån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Genom vår unika lösning med endast en kreditupplysning kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos oberoende förmedlingstjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.