Fler betalar avbetalningsköp med privatlån

Räntebarometer från Lendo med statistik för privatlån - maj 2009

De låga räntenivåerna smittar av sig på marknaden för privatlån. Hos nätbaserade företaget Lendo, som förmedlar privatlån från banker och finansbolag, är kundvolymen nästan tre gånger så stor nu jämfört med för sex månader sedan.

-­ Lån utan säkerhet utgör för många en betydande del av månadskostnaden och att räntan minskar gynnar naturligtvis låntagarna. Många av våra kunder passar på att göra sig av med dyra avbetalningsköp och kreditkortsskulder genom ett privatlån med lägre ränta, säger Dennis Ahlsén, vd på Lendo.

Den genomsnittliga storleken på lån förmedlade via Lendo var i maj knappt 98 500 kronor. För lån av denna storlek fanns stora skillnader mellan den ränta som olika banker erbjöd. I genomsnitt var skillnaden mellan högsta och lägsta räntan så mycket som 6,27 procentenheter. Den lägsta räntan för beviljat lån var under samma period 3,43 procent.

-­ Fler faktorer som bidrar till det stora antalet privatlån är bland annat de låga priserna på begagnade bilar och båtar just nu. Det är oftast både enklare och snabbare att låna via en förmedlare som Lendo än att gå till banken, vilket passar många köpare bättre i dessa situationer, säger Dennis Ahlsén.

Sammanfattning: Privatlån via www.lendo.se, maj 2009

Genomsnittlig ränta*:
Lån mellan 20000 - 100 000 kr: 7,25 %
Lån mellan 100 001 - 200 000 kr: 6,41 %
Lån mellan 200 001 - 350 000 kr: 7,76 %

Genomsnittlig skillnad mellan högsta och lägsta erbjudna ränta*:
Lån mellan 20000 - 100 000 kr: 6,27 procentenheter
Lån mellan 100 001 - 200 000 kr: 3,68 procentenheter
Lån mellan 200 001 - 350 000 kr: 1,00 procentenheter

Lägsta räntan för beviljat lån: 3,43 %

Genomsnittlig storlek på lån: 98 497 kr

*Statistiken gäller beviljade lån där låntagaren har fått fler än ett erbjudande

För mer information kontakta:

Jonas Hultin, Pressansvarig Lendo, 0704-50 27 46, jonas.hultin@lendo.se

Om Lendos räntebarometer

Lendos räntebarometer presenterar varje månad aktuell statistik för privatlån och gör det möjligt att följa utvecklingen av räntenivån efter olika parametrar. Statistiken i rapporten grundar sig på samtliga lån tagna hos Lendo under föregående månad. Ny statistik, inklusive förändringar mot tidigare perioder, publiceras löpande i räntebarometern.

Om Lendo

Lendo är ett fristående bolag som samlat flera banker på en plats för att erbjuda det bästa lånet. Lendo samarbetar med sex olika banker och finansbolag där samtliga tillämpar individuell räntesättning för kunderna. På www.lendo.se kan kunder ansöka om privatlån hos flera olika långivare genom endast en ansökan och en kreditupplysning. Lendo hjälper kunder att personligen hitta rätt lån efter varje kunds specifika lånebehov. Bolaget grundades 2007 och har sitt huvudkontor i Stockholm.