Fortfarande männen som får bäst lånevillkor

Fortfarande männen som får bäst lånevillkor

För drygt en månad sedan uppdaterades nästan fyra miljoner svenskars inkomstuppgifter från inkomståret 2013 i kreditupplysningsföretaget UC:s databas. För de svenskar som ökat sin inkomst under det senaste året är det ett särskilt bra tillfälle att förhandla om sina lån. Statistik från den oberoende privatlåneförmedlaren Lendo visar att det är framför allt männen, respektive åldersgruppen 45-49 samt låntagare i Gotlands län som har absolut bäst chanser att förhandla fram störst räntesänkningar.

Jämfört med 2012 blev svenskarnas samlade inkomst för 2013 totalt drygt två procent högre enligt kreditupplysningsföretaget UC. Mätt i årsinkomster går siffran upp från 276 870 kronor till 283 241 kronor.

Lendo har i sin kunddatabas bland drygt 25 000 kunder undersökt hur räntan under 2014 skilde sig 30 dagar före UC uppdaterade sina inkomstregister och 30 dagar efter. Resultatet visar totalt 2,88 procent lägre ränta efter justeringen. Mot bakgrund av effekten förra året kan många räkna med ett förbättrat förhandlingsläge.

– För de som förbättrat sina inkomster kan en ökad kreditvärdighet verkligen ge anledning att se över möjligheten att förhandla fram bättre villkor på sina lån, säger Hanna Neidenmark, produktchef på Lendo.

Statistiken visar att det är männen samt de kvinnor och män som tillhör åldersgruppen mellan 40-49 år som framförallt lyckas sänka sina räntor. Männen får i genomsnitt 1,65 procentenheter större sänkning än kvinnorna. Om man ser på statistiken utifrån ett länsperspektiv är det framförallt gotlänningar, värmlänningar och uppsalabor som lyckats vid förhandlingsbordet.

–  Männen får överlag bättre villkor än kvinnorna. Det beror till stor del på de löneskillnader vi ser mellan män och kvinnor i dagens samhälle, säger Catherine Lundahl, kommunikationsansvarig på Lendo.

Mot bakgrund av årets och fjolårets räntesänkningar efter UC:s uppdaterade inkomstregister är juli månad det mest lämpliga tillfället att se över lånevillkoren för de svenskar som ökat sin inkomst.

– För de som förbättrat sina inkomster kan en ökad kreditvärdighet verkligen ge anledning att se över möjligheten att förhandla fram bättre villkor på sina lån, säger Hanna Neidenmark.

Statistik

Årets siffror 30 dagar före och 30 dagar efter UC:s uppdatering av inkomstuppgifter för 2014 visar även att:

·  kvinnor fick 1,91 procent lägre ränta och män fick 3,56 procent lägre ränta.

·  åldersgruppen 45-49 år fick störst sänkning av räntan (-4,68 procent).

·  Gotland, Uppsala och Värmland är de tre län som sänkt snitträntan mest.

Ränteförändring per kön efter UC:s uppdatering av inkomstuppgifter 2014:

Man

-3,56

Kvinna

-1,91

De tre åldersgrupper som sänkte sin snittränta mest hos Lendo efter UC:s uppdatering av inkomstuppgifter 2014:

Åldersgrupp (År)

-4,43%

-4,68%

<25

-4,24%

De tio län som sänkte sin snittränta mest hos Lendo efter UC:s uppdatering av inkomstuppgifter 2014:

Län

-4,02%

Kronobergs län

-2,07%

Samtliga uppgifter baseras på de kunder som tog ett lån 30 dagar före UC:s uppdatering och 30 dagar efter, det vill säga 2014-05-05 och 2014-07-03. Lendos kunddatabas omfattade totalt 25 119 kunder. Antalet kunder varierar från län till län och per åldersgrupp.

För ytterligare frågor eller kommentarer kring undersökningen, vänligen kontakta:

Catherine Lundahl, PR- och kommunikationsansvarig

E-post: catherine.lundahl@lendo.se

Lendo är en av Sveriges ledande låneförmedlare av privatlån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Genom vår unika lösning med endast en kreditupplysning kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos oberoende förmedlingstjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.