Lendo - först i Sverige med budgivning på privatlån

Varför betala högre räntekostnader än nödvändigt och lägga onödig tid på att förhandla med olika långivare? Många långivare erbjuder räntor mellan 4,95-12,95 procent vilket gör det svårt för konsumenter att veta vilken ränta de väl kommer att få på sitt lån. Nu presenteras Lendo - Sveriges första anbudssajt med riktig  budgivning mellan långivare av privatlån. Lendo erbjuder en helt ny marknadsplats för handel med privatlån på nätet där konsumenter och långivare möts och förhandlar om lånekostnaderna.

För konsumenter kan det upplevas såväl komplext som tidskrävande att effektivt värdera och jämföra olika privatlån när de ska investera i exempelvis en ny bil eller en båt eller om man vill samla alla sina privatlån hos en långivare. Målsättningen med Lendo är att framgångsrikt para ihop rätt konsument med rätt långivare för privatlån genom en fullt transparent marknadsplats kombinerat med riktig budgivning.

- Lendo är en mötesplats mellan konsumenter och långivare där bådas  arbetsinsatser minimeras. Med flera konkurrerande bud från långivare sparar konsumenten både tid och tusenlappar. Genom oss får bankerna slåss om kunden istället för tvärtom, säger Dennis Ahlsén, grundare och vd för Lendo.

På Lendo fyller konsumenten i en låneansökan. I samarbete med UC har Lendo utvecklat en unik kreditupplysningslösning som skapar underlag för banker och långivare att värdera varje enskild konsument och ge individuella och konkurrerade bud. UC samordnar kreditupplysningsbeställningarna och sänder identisk och fullständig information till långivarna. Konsumenten kan sedan i lugn och ro ta
del av alla de inkommande buden från långivarna och sedan välja den långivare med det bästa erbjudandet.

Bland Lendos partners från start ingår Resurs Bank, Ikanobanken, Svea Ekonomi, Wasa Kredit AB, Green Credit.

Jessica Svantesson, marknadschef för Ikanobanken kommenterar den nya tjänsten:

- Vi följer utvecklingen av nya distributionskanaler och marknadsplatser på webben noga. Allt fler låneaktörer i dag har ett prisintervall vilket gör det svårare för kunden jämföra och hitta bästa ränta. Lendo skapar en enkel tjänst för konsumenterna och en flexibel lösning för oss leverantörer. Vi vet att kunderna och Ikanobanken har allt att tjäna på ökad transparents.

Tjänsten finns på www.lendo.se - Det är kostnadsfritt för konsumenten att registrera en låneansökan på Lendo.
______________________________________________________

Pressbilder finns att ladda ner på www.lendo.se/press
En utförligare demonstration finns på www.lendo.se/demo

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Dennis Ahlsén, grundare och vd Lendo
Thomas Hjelm, styrelseordförande Lendo

Presstelefonnummer:
0733-713830

Bakom Lendo står grundarna Dennis Ahlsén och Fredrik Jung-Abbou med  erfarenheter från tidigare startups och etablerade bolag inom webb och nya media sedan 1999. Styrelseordförande är Thomas Hjelm med 20 års arbetslivserfarenhet från bank och finansiella sektorn. I styrelsen för Lendo sitter även Simone Skoog, Sverigechef för Advertising.com, och Ulf Christoffersson, Partnership Manager Online Eniro Sverige. www.lendo.se