Statistik över andelen lånesyften företagare anger

Ny statistik vecka 16: Andelen likviditetslån sjunker efter 5 veckor på rekordhöga nivåer

Uppdaterad statistik från Lendo visar fortsatt att andelen ansökta lån ämnade att finansiera likviditet är ovanligt hög för femte veckan i rad. Andelen har skiftat mellan 30-40 %, men tendenser finns till ett trendbrott där den nu sjunker.

Lånejämförelsetjänsten Lendo har uppdaterat sin kartläggning över företag som just nu söker lån. Det lånesyfte småföretagare har angivit under vecka 16 när de ansökt om företagslån var andelen ämnade för likviditetsfinansiering 31%. Det är femte veckan i rad som likviditetsfinansiering anges vara en anledning till företagslån i över 30 % av ansökningarna. Därmed verkar toppen vara nådd och nu sjunker andelen igen till förmån för expansionsrelaterade syften.

Lånesyfte Vecka 10 Vecka 11 Vecka 12 Vecka 13 Vecka 14 Vecka 15 Vecka 16
Likviditetsfinansiering 19% 27% 46% 39% 36% 38% 31%
Expansionsrelaterade syften 57% 48% 31% 31% 44% 38% 45%
Övrigt 24% 25% 22% 30% 20% 23% 24%
- Vi ser att andelen ansökta likviditetslån från småföretag ligger kvar på ovanligt höga 30-40 % sedan fem veckor tillbaka, men nu verkar toppen vara nådd enligt vad vi kan se i vår data. En minskad andel ansökningar för likviditetslån kan tyda på att många småföretagare tror att det är svårt att beviljas finansiering för likviditet och därför anger att pengarna ska användas till något annat. Det kan även vara så att behovet av likviditetsfinansiering minskar till förmån för andra finansieringsbehov, säger Amir Omed, produktägare för Företagslån på Lendo.

Lendo kommer nu följa utvecklingen på veckobasis och löpande presentera siffror som ger en tydlig indikation på hur konjunkturen för småföretag förändras i spåren efter utbrottet av Covid-19.

Nästa kartläggning planeras till 2020-04-27

För mer information, kontakta pressansvarig
Johanna Björnbäck, 072 855 22 95
johanna.bjornback@lendo.se

Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Med endast en kreditupplysning från UC kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos jämförelsetjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.

Sara Dahlqvist

Presskontakt Head of Brand Marketing +46-72 855 22 82