Företagare med enskild firma borde oftare ansöka om både privat- och företagslån när de behöver finansiering, säger Lendos affärsområdeschef för företagslån Amir Omed.

Ny undersökning visar att småföretagare missar möjligheten till finansiering

Företagare med enskild firma hamnar mellan stolarna när de söker lån. Kunskapen är generellt låg bland enskilda firmor om möjlighet att ansöka om både privat- och företagslån. Det gör att många inte blir beviljade de lån som de har möjlighet till.

– Det kan vara fördelaktigt för en person med enskild firma att ansöka om både privat- och företagslån för att öka möjligheten till finansiering, säger Amir Omed, Affärsområdeschef för Företag på Lendo.

Långivare som lånar ut till privatpersoner kan ha svårt att bedöma personer med enskilda firmor då de kan anses ha osäker inkomst, och då ofta hänvisas till att istället ansöka om ett företagslån. Företagslångivare i sin tur har svårt att bedöma återbetalningsförmågan hos personer som driver enskilda firmor eftersom bolagsinformationen är mer begränsad än för bolagsformen aktiebolag.

– Baserat på data från oss på Lendo kan vi se att ca 15% av alla som söker ett företagslån även gör en privatlåneansökan inom samma månad. För enskilda firmor är denna siffra ca 25%. En siffra som borde vara mycket högre så att fler får chans att låna samt att villkoren kan bli bättre, säger Amir Omed.

Underlaget visar tydligt att olika bolagsformer bedöms på olika sätt. Detta gäller primärt enskilda firmor som inte är en juridisk person. Har du ett aktiebolag och lånar som privatperson är det separerat från bolaget.

– Under Corona-pandemin, från mars till idag visar vår data att andelen beviljade lån för egenföretagare som gör en privatlåneansökan gått ned med ca 20%. För företagslångivare däremot har beviljandegraden stadigt återgått till normala nivåer sedan en bottennotering i april. Det visar att det är viktigt att söka både privat- och företagslån om man har en enskild firma. Framförallt nu när det är svårt att förutse marknaden, fortsätter Amir Omed.

För mer information eller kontakt, kontakta pressansvarig;

Filip Söderholm, CMO Lendo Sverige
filip.soderholm@lendo.se

Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst för privat- och företagslån. Varje dag hjälper vi kunder i hela Sverige att fatta mer informerade beslut kring sin ekonomi genom vår digitala jämförelsetjänst för privat- och företagslån. Lendo har upp till 35 banker och långivare anslutna till vår panel och erbjuder möjligheten att jämföra lån upp till 600 000 kr. Besök Lendo.se för mer information.

Amir Omed

Affärsområdeschef Företagslån och försäkring