Leröy tar första spadtaget för framtidens sjömatcenter i Kungälv

Igår togs det första spadtaget för Leröys nya, toppmoderna och miljöanpassade sjömatcenter för färsk fisk, i Kungälv, strax norr om Göteborg. Tillsammans med City Finansiering och BRA Bygg, inleds nu byggnation av anläggningen, som planeras att tas i drift våren 2022. Spadtaget togs gemensamt av Norges ambassadör i Sverige Christian Syse, kommunstyrelsens ordförande i Kungälv Miguel Odhner, ombudet för BRA Bygg Anders Nolander, och vd för Leröy Seafood Mattias Gunnarsson.

- Detta är en viktig milstolpe för Leröy i Sverige. Vårt nya sjömatcenter kommer att innebära ett enormt uppsving för hela vår verksamhet och ett stort kliv framåt i förbättrad miljöeffektivitet. För våra kunders del kommer det att innebära att vi kan förkorta ledtiderna och leverera ännu färskare fisk, samtidigt som vår förmåga att erbjuda nya produkter och tjänster stärks. För våra medarbetare blir det en bättre arbetsmiljö i nya toppmoderna lokaler. Det känns mycket bra att nu vara i gång med byggnationen, säger Mattias Gunnarsson, vd för Leröy Seafood AB.

Leröys nya sjömatcenter kommer att bli drygt 6 000 kvm stort och det modernaste i sitt slag. Stort fokus har lagts på energieffektivitet och byggnaden kommer att miljöcertifieras som Miljöbyggnad Silver. Anläggningen kommer att förses med solceller på taket, vilket passar denna typ av kylda anläggningar mycket bra, då energibehovet är som störst under soliga sommardagar. Anläggningen är planerad utifrån ett koncept som kombinerar ett modernt högeffektivt distributionscenter med portionering och packning av färsk fisk, vilket Leröy framgångsrikt har implementerat i flera länder i Europa. I denna anläggning tas konceptet ytterligare ett steg och inkluderar ett retursystem av förpackningsemballage, både på råvaru- och färdigvarusidan.

- I mitt jobb som ambassadör så kopplas jag ofta in när det är problem som behöver lösas. Det är därför extra glädjande att nu i stället få delta när ett norskt företag satsar i Sverige och bygger en anläggning för framtiden. Jag önskar Leröy all lycka till med etableringen och den vidare utvecklingen på den svenska marknaden, säger Christian Syse.

Om Leröy – Hållbarhetsfokus med lokal förankring och globalt perspektiv

Leröy Seafood Group är en norsk världsledande koncern inom sjömatområdet med rötter tillbaka till 1899. Varje dag bidrar våra ca 5 000 anställda med fem miljoner måltider till över 80 olika länder. Basen finns i Norge där vi bedriver fiske och laxodling längs hela den norska kusten. Leröy äger 10 större fiskefartyg och får dessutom kontinuerligt leveranser från mer än 600 kustfartyg. Dagligen levererar dessa båtar fisk och skaldjur till mottagningsstationer för packning och vidareförädling, medan våra anläggningar för lax får sin råvara direkt från våra egna odlingar.

Samtidigt har koncernen en lokal närvaro och förankring i marknader såsom Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Portugal, Spanien, Italien och Turkiet, med egna anläggningar för vidareförädling och distribution. På den svenska marknaden är vi en ledande leverantör av färsk fisk och skaldjur till både detaljhandeln och restaurang och storhushåll, och i tillägg driver vi en komplett produktionsanläggning av rökt lax, skaldjur i lake och marina sallader och såser i Kungshamn.

Leröy särskiljer sig från konkurrenterna med ett stort fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor. Bland annat var Leröy först ut med ASC-certifierad lax på den svenska marknaden och har idag det mest kompletta sortimentet av MSC-, ASC & KRAV-certifierade produkter i branschen. Leröy är också det första, och hittills enda, sjömatföretaget som är verksamt på den svenska marknaden som har åtagit sig att nå 1,5-gradersmålet enligt Parisavtalet (Science Based Targets). Den nya anläggningen i Kungälv kommer att bidra positivt till vårt arbete att nå detta tuffa mål.