Lesjöfors i Kina leverantör till iPhone 4S

Lesjöfors i Kina har fått det prestigefyllda uppdraget att leverera delar till den senaste iPhone på marknaden, iPhone 4S. Total producerar Lesjöfors åtta delar till iPhone 4S.

Apples iPhone är en av marknadens mest sålda smartphones. Den extremt populära iPhone 4S lanserades i oktober 2011 och under det första dygnet såldes hela en miljon exemplar av modellen.

Komplex utvecklingsprocess
Lesjöfors Kina var djupt involverat i utvecklingen av delar till iPhone 4S ungefär ett år innan lanseringen och levererar nu detaljer till en stor del av den totala volymen.
- Det här är ett prestigefyllt projekt för oss och de banddetaljer vi levererar är mycket komplexa med olika ytbehandlingar, laserskärningar, flera steg av stansning och processtyrningar. Att vara leverantör till iPhone 4S är ett tecken på vår starka konkurrenskraft och vi kan leva upp till höga krav på komplexitet, hög kvalitet och flexibel produktionskapacitet. Vi vet att vi är en av de mest konkurrenskraftiga leverantörerna inom detta område i Kina och även internationellt, säger Mikael Andersson, affärsområdeschef för Lesjöfors i Kina.

Nytänkande effektiviserar produktionen
Flera innovationer och nya lösningar har utvecklats för att minska kostnader och öka kapaciteten. Produktionen är i gång och fungerar utan anmärkning och de levererade volymerna är till och med ännu högre än vad som ursprungligen garanterats.
- Detta visar återigen att vår affärsmodell har visat sig vara framgångsrik och vi kan göra produktionen billigare och mer effektiv genom att använda vårt breda kontaktnät av professionella och hårt kontrollerade underleverantörer, säger Mikael Andersson.

Utökad kapacitet ger möjlighet till fler kunder
Lesjöfors framgång i Kina har lett till ytterligare investeringar i pressutrustning och laserteknik. Och även om högvolymprojektet med iPhone 4S kommer att fortsätta under lång tid framöver, har Lesjöfors fortfarande kapacitet att ta fler projekt.

Kjell-Arne Lindbäck

Verkställande direktör VD +46 70 574 99 94