Från idé till full lansering på 12 månader - Acamp backas nu av ytterligare erfarna investerare inför säsongen 2021

Acamp är tjänsten som gör det enklare att annonsera, söka, boka och betala ställplats för husbil, campingfordon eller tält. Nu tar bolaget in ytterligare drygt 11 miljoner kronor i externt kapital för att accelerera verksamheten.

I slutet av sommaren 2020 smyglanserade Acamp sin plattform för campare och husbilssemestrare. Tjänsten har skapats tillsammans med Levels Group som Venture partner och leverantör av digital utveckling. Acamp grundades av Öjje Holt och Paul Berggren för precis ett år sedan och planen är att bli den mest heltäckande guiden och marknadsplatsen för unika campingplatser i Europa med den tydliga och enkla visionen, att underlätta för markägare och andra intressenter att hyra ut ställplatser och för besökare, att hitta och använda dem. Parallellt med pandemiutbrottet i mars 2020, så tog man in en första såddfinansiering på 5 mkr i samarbete med Levels som då också investerade i bolaget.

I syfte att fortsätta utveckla plattformen, skala upp teamet och intensifiera marknadsföringen inför säsongen 2021, har Acamp nyligen genomfört ytterligare en emissionsrunda – även den i samarbete med Levels. Det fanns ett stort intresse av att investera i Acamp som stängde emissionen precis innan jul. Totalt tillfördes bolaget drygt 11 mkr i nytt eget kapital från såväl befintliga som nya investerare, däribland välkände entreprenören Saeid Esmaeilzadeh genom riskkapitalbolaget Centripetal och nu siktar Acamp mot att lansera en uppdaterad version av plattformen i april.

– Levels har hjälpt mig och Paul att realisera vår vision och skapa en fantastisk digital plattform och med ytterligare kapital ska vi nu vidareutveckla och finslipa den, baserat på feedback från våra användare. I den här rundan sökte vi efter en tydlig ankarinvesterare och vi är väldigt glada över att ha fått in Saeid och hans team. De har ett starkt track record och har bevisat sin förmåga att bygga nya innovativa bolag gång på gång, så det känns väldigt bra att de ansluter, säger Öjje Holt, grundare av Acamp, tillsammans med bolagets VD, Paul Berggren.

– På Levels är vi oerhört glada över att få vara med på Öjjes och Pauls resa med Acamp. Vi tror starkt på dem som entreprenörer, deras vision och på Acamp som en produkt och ett bolag med stor potential för tillväxt. Det är precis den typen av digitalisering inom en starkt växande, tydlig och internationellt skalbar nisch, som vi vill arbeta med i vår verksamhet riktad mot start-ups och scale-ups, säger Per Spångberg, grundare av Levels och Styrelseordförande i Acamp.

Stort och växande intresse under pandemin

Idén till Acamp har fötts ur grundarna Öjje Holt och Paul Berggrens egna svårigheter att hitta bra ställplatser såväl i Sverige som runt om i Europa. Efter smyglanseringen i slutet av förra sommaren kan de konstatera, att de inte har varit ensamma om att sakna en lättanvänd och bra tjänst för ändamålet. Trots att det har varit lågsäsong för campare, i princip sedan Acamp lanserade plattformen, har intresset varit stort. Under pandemin har fler fått upp ögonen för att semestra på hemmaplan, naturnära aktiviteter och mer hållbara alternativ inom besöksnäringen och Öjje tror att utvecklingen kommer att vara bestående.

– För oss har pandemin varit på gott och ont – självklart vill vi att den ska ta slut, men situationen har också lett till en explosiv ökning av intresset för camping. I en husbil är det lätt att hålla avstånd och folk har upptäckt sina hemländer, liksom lokala och regionala pärlor att besöka och jag tror att kärleken består även efter pandemin. Jag har vänner som brukade fnysa åt min husbil, men som nu undrar var de kan få tag i en, avslutar Öjje med glimten i ögat.

Om Levels:

Levels är en integrerad del av det växande digitala ekosystemet i Norden i rollen av venture builder som utvecklar, växer och investerar i några av Stockholms mest spännande digitala produkter och tjänster.

Läs mer på wearelevels.com