Lanseringen av Vogue Scandinavia är Nordens största och mest ambitiösa publicistiska modesatsning, ledd av välkända modeprofilen och entreprenören Martina Bonnier.

Levels utvecklar innovativ digital plattform för Vogue Scandinavia

Nyligen lanserades Vogue Scandinavia, den nordiska utgåvan av det ikoniska modemagasinet som grundades redan 1892 och som ägs av Condé Nast sedan 1909. Den välkända modeprofilen och entreprenören Martina Bonnier står bakom satsningen som är Nordens största och mest ambitiösa publicistiska modesatsning. Hennes vision är att skapa det modernaste modemagasinet på global basis genom digital innovation, visuell storytelling och starkt fokus på hållbarhet. Levels står, som partner till Martina Bonnier och hennes team, för utvecklingen av den digitala plattformen som bjuder in användaren i ett unikt universum signerat Vogue Scandinavia.

En brygga mellan koncept och teknisk lösning

Det var med en stark och nydanande vision som Vogue Scandinavias VD och chefredaktör Martina Bonnier, initierade arbetet med att ta fram ett modemagasin i helt ny tappning, mitt under pågående pandemi med start förra året. Genom digital innovation, fokus på hållbarhet i alla led och det skandinaviska arvet inom såväl mode som kultur och design, har målet varit att skapa ett inkluderande och engagerande ekosystem som talar till användarens alla sinnen.

Levels har fått förtroendet att ansvara för utvecklingen av den digitala plattformen och därigenom bryggan mellan koncept och teknisk lösning. I den processen har en nyckelfaktor varit en väl cementerad förståelse för det bakomliggande konceptet och branding, men även det redaktionella behovet, främst från ett CMS-perspektiv. Det blev möjligt genom ett nära samarbete med teamet hos Vogue Scandinavia, liksom design- och konceptbyrån B-Reel. Vogue Scandinavias Digital Product Owner, Peter Holmlund, är nöjd med resultatet:

Vi har jobbat tätt och intensivt med snabb kommunikation inom projektet med Levels sedan början och alla drivit på för att nå våra högt ställda mål. Och jag tror aldrig jag har sett en så relativ liten grupp med utvecklare åstadkomma så mycket på så kort tid och med så hög kvalitet.

En innovativ digital plattform i teknisk framkant

I arbetet med att översätta vision till digital produkt har det funnits en stark betoning på innovation, att kunna integrera högteknologiska lösningar som stödjer AR- och 3D-element, att underlätta navigationen på plattformen, liksom att möjliggöra snabba laddningstider och sömlösa kopplingar mot sociala medier. Slutresultatet är en digital destination i teknisk framkant som välkomnar användaren att ta del av och verkligen uppleva Vogue Scandinavias exklusiva universum i sin helhet:

“Vi på Levels är otroligt glada och stolta över att vara med på Vogue Scandinavias resa. Tillsammans har vi tagit fram en plattform som möjliggör innovation, banbrytande design och gränssnitt, liksom nytänkande innehåll och aktivering. Sammantaget ger alla delar användaren en digital helhetsupplevelse som ligger nära den fysiska,” säger Linus Granborg, COO på Levels och ansvarig för bland annat digital innovation.

Digitalt utvecklingsteam på Levels:

• Product Manager: Charlotte Brooling
  • Product Manager: Tobias Vesterlund