Utmattningssymtom - hantera och rehabilitera. Balans Forum

Många människor brottas med att komma tillbaka till en normal vardag både privat och i jobbet efter att genom stress och mentala påfrestningar hamnat i utmattning. Detta är inte bara utmanande för personen själv utan påverkar även dig som arbetsgivare. Som chef har man idag höga krav gällande den psykosociala arbetsmiljön samt för att sätta in rätt rehabiliteringsinsatser tidigt.

Värdet av lugn och ro, återhämtning, miljöombyte, tid för reflektion och samtalsterapi är väl dokumenterat. Att få möjligheten till verktyg, stöd, mental och fysisk återhämtning på annan plats utan anknytningar till någonting- underlättar processen och möjlighet till fullständig närvaro.

Två personer som har jobbat länge med detta är Linda Norrman och Elisabeth Boije. Båda har gedigna utbildningar och erfarenhet inom mental träning och psykoterapi och har tillsammans hjälpt många människor tillbaka till jobbet.

Tillsammans med Leventa erbjuder de nu både företag och privatpersoner en resa med helhetstänk. Deltagarna kommer att bo i en naturskön, avskild och mycket lugn miljö i Algarve, Portugal i en vecka. Programmet kommer att bestå i både enskilda samtal och gruppaktiviteter med fokus på att få deltagarna att hitta tillbaka till sig själva, till energi, motivation och att ge dem ny styrka att klara av vardagen på hemmaplan.

Att kunna ha samtalen ute i naturen i stället för inne i ett mottagningsrum, ta sköna promenader och få njuta av god mat tar rehabiliteringen till en annan nivå än vad man oftast kan uppnå genom den löpande behandlingen på hemmaplan.

Detta är en investering som kan bli en ren besparing sett till sjukskrivningskostnader för de arbetsgivare som har medarbetare som inte mår bra. Upplägget ryms inom ramen för behandling och rehabilitering och ska inte blandas ihop med de många "semesterretreatresor" som erbjuds.

Läs mer om resan i bifogat dokument lite längre ner eller på www.leventa.se.

Den första resan går redan i Maj och är begränsad till 15 deltagare. Är du chef - prata med dina medarbetare. Är du själv sjukskriven - prata med din chef.

Välkommen!