Rekordmånga bostadssäljare kan enklare deklarera med smidig onlinetjänst

Under förra året såldes 9 000 fler bostäder än år 2019 vilket motsvarar en ökning med nästan 10 procent. Det totala försäljningsvärdet ökade med nästan 15 procent. När bostadsmarknaden går som tåget, är farten i beräkning och deklaration av 180 000 försäljningar förmodligen inte lika hög. För de rekordmånga säljare som innan den 3 maj måste deklarera försäljningar är risken för misstag och fel i deklarationen stor.

Att deklarera en bostadsförsäljning är för de flesta en ganska krånglig historia och reglerna för avdragsrätt innehåller tidsbegränsningar och olika procentsatser för vilken avdragsrätt säljaren har för reparationer och förbättringsarbeten i bostaden. Risken att man betalar för mycket i vinstskatt är tyvärr stor.

Lexly har därför i samarbete med SBAB utvecklat en onlinetjänst som förenklar deklarationen för alla som sålt en bostad. Genom att säljaren svarar på frågor om försäljningen, skapas per automatik en färdigifylld K5 alternativt K6-blankett som skickas till säljarens e-postadress.

”Lexly har som ambition att förenkla allt som är krångligt kring juridik för att skydda och hjälpa både privatpersoner och företag. En bostadsaffär aktiverar många regelverk som får stor ekonomisk och social påverkan för både köpare och säljare. Med Deklarationshjälpen vill Lexly göra myndighetskrånglet enklare och mer begripligt. Att utveckla tjänster som förenklar juridiken är en naturlig del av Lexlys strävan att tillgängliggöra juridiken för alla”, säger Linda Ljunggren Syding, Law made easy advocate på Lexly.

Källa: Svensk Mäklarstatistik