Smart digital tjänst hjälper företag att undvika förluster och konflikter

Lexly har utvecklat en digital tjänst som vänder sig till startups, små- och medelstora företag. Det handlar om ett helhetstänk inom juridisk rådgivning och avtalshantering där allt är samlat på samma molnbaserade plattform, Lexly Business.

Lexly Business lanserades i sin första version som en dokumenthanteringstjänst redan 2018. Sedan dess har tjänsten utvecklats och innehåller nu Lexlys kompletta utbud av juridisk rådgivning med företagsanpassade onlineavtal och tillgång till rådgivning av jurist. Därtill innehåller tjänsten smarta funktioner som e-signering, datumbevakning på avtal samt möjlighet att översätta dokument på bara några dagar. Tjänsten i sin helhet blir helt enkelt företagarens tillgängliga digitala bolagsjurist.

Ökad trygghet med juridisk rådgivning, e-signering och datumbevakning

Rådgivning av jurist är en tjänst som få företagare nyttjar på regelbunden basis men har stor nytta av om det fanns tillgängligt och var prisvärt. Erik Nordenborg, Affärsutvecklare på Lexly, berättar:

”Situationerna är många då ett samtal med jurist kan lugna nerverna. Det kan handla om avtal mellan delägare, säkerställa lagkrav, hur man skyddar en affärsidé eller granskning av ett avtal från en oberoende part. Det kan också handla om att få juridiskt stöd i tvistemål och veta att den rådgivningen kan fås till transparenta priser. Som företagare är det skönt att inte behöva oroa sig för överraskande utgifter, varken för juristhjälp eller en olycklig situation som ett avtal inte täckte.”

Andra viktiga funktioner som bidrar till en säkrare och effektivare process är e-signering, då enkelheten leder till kortare ledtider och snabbare beslut, och datumbevakning som hjälper till att säkerställa att deadlines och avtalsförhandlingar aldrig missas.

”Att få alla parters signatur på ett dokument är ofta en av de absolut största bromsklossarna för att nå ett avslut. E-signering har funnits länge men först på senare tid, sedan corona-pandemins intågande, har det blivit vanligt förekommande inom företagsvärlden i Sverige. För oss på Lexly är det en självklarhet att inkludera e-signeringar i vårt företagserbjudande", säger Erik Nordenborg och avslutar:

"Med Lexly Business får företagaren möjlighet att minska förluster och antalet konflikter och ta genomtänkta affärsbeslut som kan vara nyckeln till företagets tillväxt. Allt till en fast månadskostnad och utan bindningstid. En mer prisvärd tjänst för juridik trygghet finns inte på marknaden idag”.