Undvik de vanligaste misstagen vid bostadsköpet eller när du är sambo

Juridiken påverkar dagligen våra liv, relationer och företag men ändå är den juridiska rådgivningen ofta svårtillgänglig och dyr. Det är utifrån den insikten som legal tech-pionjären Lexly släpper en serie kostnadsfria webbinarier med konkreta tips och råd till både privatpersoner och företag. Först ut är webbinariet om hur man som bostadsköpare eller sambo undviker de vanligaste misstagen.

Ett bostadsköp är för de allra flesta en av livets största investeringar. Om det går fel kan det bli kostsamt för både plånboken och förhållandet. Utan samboavtal har sambor rätt att vid separation eller dödsfall utkräva hälften av värdet av den gemensamma bostaden och bohaget oavsett vem som äger eller betalat för egendomen. Den som går in med större kontantinsats eller ensam bekostat boendet eller bohaget utsätter sig därmed för en stor ekonomisk risk att förlora hälften vid en separation.

Svenskar lägger mer än en fjärdedel av sina utgifter på boendet. Sverige ligger i topp av de länder i EU där invånarna spenderar störst andel på boendet tillsammans med Finland, Danmark och Storbritannien. I hushåll med låga inkomster upptar boendet en ännu större del av hushållsbudgeten, nämligen mellan 45-50 procent av den totala inkomsten i hushållet.*

-Oavsett hur man bor finns det anledning att tänka till kring vad som gäller och hur man bäst skyddar sin ekonomi och sina relationer genom juridiska avtal, säger Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly. Juridiken händer där livet händer och både boendet och de nära relationerna är såklart jätteviktiga att skydda. När man köper en bostad eller flyttar ihop med någon är behovet av hjälp och råd extra stort.

Webbinariet är kostnadsfritt och några av tipsen är:

• Missa inte undersökningsplikten när du hittar din drömbostad och blir kär. Det gäller både bostaden och den blivande sambon.
  • Glöm inte att i budget och kalkyl ta med kostnader för lagfart och pantbrev om du köper hus.
  • Bygg livet och ekonomin tillsammans och rättvist om ni är sambor. Undvik t ex att en betalar för boendet och den andra för maten.

På Lexly jobbar vi ständigt med att utbilda och göra juridiken tillgänglig för alla, säger Ann-Charlotte Baudin CMO på Lexly. Med den här satsningen hoppas vi kunna hjälpa fler att undvika problem och konflikter. Då gör vi också skillnad på riktigt.

* siffror från Eurostat som sammanställts av FEANTSA och Abbé Pierre-fonden