Bild: LG

Återskapa biografkänslan i hemmet med modern teknik

Saknar du de goda gamla tiderna med biobesök, popcorn och riktig filmupplevelse? Med dagens TV-apparater i storformat krävs bara lite kreativitet för att kunna uppleva bionostalgi på modern teknik. LG:s produktexpert Erik Svalberg delar med sig av sina bästa tips för att skapa biokänslan i hemmet.

Biobesök har alltid haft en speciell plats i mångas hjärtan. Det är något magiskt över att träda in i en mörk salong, sjunka ned i stolen och försvinna in i en annan värld i några timmar. Men på senare år har biobesöken blivit färre, mycket på grund av pandemin och den tekniska utvecklingen som gjort det enklare att se film hemma. Turligt nog är det idag enklare än någonsin att skapa en egen bioupplevelse i hemmet.

Men först – vad är det egentligen som är speciellt med ett regelrätt biobesök? Förutom den gigantiska bildytan är en stor hink popcorn med tillhörande nästan lika stor hink läsk som inmundigas genom sugrör är bland det första många tänker på. Andra associerar ett biobesök med godis, eller kanske negativa aspekter, som att man hamnar bakom en rad människor som inte kan hålla tyst. Och vem har inte hamnat bakom vad som verkar vara världens längsta person som skymmer sikten?

Den största behållningen har traditionellt varit det gigantiska bildformatet och en högre kvalitet än man haft möjlighet att avnjuta hemma. Men är det möjligt att år 2023 i hemmet skala bort de mindre önskvärda elementen och behålla det positiva – samtidigt som man introducerar biografmagi för familjen och vänner?

Dagens storbilds-TV möjliggör en filmupplevelse i vardagsrummet som går hand i hand med biografens atmosfär. Modeller med storlekar över 80 tum är idag billigare än någonsin, och i det genomsnittliga vardagsrummet kan man enkelt fylla ut synfältet med lika stor andel bild som i en biosalong. Med en stor bildyta och ett bra ljudsystem går det enkelt att skapa en egen biografkänsla i hemmet, tillsammans med nära och kära. Genom att förena nostalgin med dagens teknik skapar vi en upplevelse som erbjuder det bästa från både dåtid och framtid och kan fortsätta att njuta av fantastiska filmupplevelser, både på bio och hemma.

Erik Svalbergs favorittips för biokänsla i hemmet:

• Skapa en miljö med fullt fokus: Samla in telefoner, dra ned gardiner. Fokusera på filmupplevelsen tillsammans med din familj och/eller vänner.
  • Skapa minnesvärd stämning: Få till biokänslan hemma genom att välja en film i förväg, och skicka ut biljetter till de som ska närvara.
  • Biosnacks: Välj ut speciella snacks som passar med filmens tema för att skapa en extra speciell stund och som på sikt kan väcka minnen av “filmkväll”.
  • Upprepa! Välj ut ett återkommande datum, kanske en gång i månaden.
  • Filmtrailers för extra biokänsla: Filmtrailers spelas med innan filmen för att maximera biokänslan och skapa spänning.

Eriks favoritprodukter för hemmabion:

LG OLED83G3:Det kanske inte är vem som helst som kan plocka hem en så exklusiv och påkostad TV men för den som kan, så är OLED G3 toppvalet. Den kommer med all teknik som den C-serien kan erbjuda, plus några finesser och bekvämlighheter som gör upplevelsen lite lyxigare, men för filmälskaren är kanske det bästa att den hänger helt platt mot väggen, utan glipor och mellanrum. Du slipper se skuggor, ram, fot och och TV-möbeln i utkanten av bilde och kan bara låta filmen dra in dig, precis som på bio!

LG OLED83C3: För den som vill ha det absolut bästa. Den enda storbilds-OLED-TV:n som är tillgänglig i 83 tum eller större, förutom G3-serien. Erbjuder förutom ett gigantiskt format också OLED-teknikens absoluta svärta samt bästa möjliga bild med AI-uppskalning och färgkorrigeringsfunktioner. Levererar också bländande ljusstyrka med stöd för Dolby Vision IQ och en optimal ljudupplevelse med stöd för Dolby Atmos.

LG 86QNED81: Den 86 tum stora modellen 86QNED81 fokuserar på korrekta färger och erbjuder ett ännu större fysiskt format än OLED83C3, utan att göra avkall på teknikfronten. AI-uppskalning, AI-bildkorrigering och AI-stött ljud tar upplevelserna i biosoffan till nya höjder utan att kosta skjortan.

LG SC9S: En bioupplevelse är mer än bara bild, vilket den fantastiska Dolby Atmos soundbaren SC9S tar vara på. SC9S integreras tätare med 2023 års LG-TV än någonsin förut, vilket gör det lättare att koppla samman soundbaren med TV:n och njuta av högkvalitativt filmljud.

Vill du veta mer om hur du kan skapa biografkänslan hemma och tips på hur du kombinerar nostalgi med modern teknik? Missa inte podcasten TechTalk by LG där Erik Svalberg går igenom allt som har med rörliga bilder och film att göra – klassisk såväl som modern.

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.