Gå direkt till innehåll
CES 2021: LG lanserar nya smarta vitvaror med fokus på hygien och funktionalitet – och att sätta lite extra guldkant på vardagen i hemmet

Pressmeddelande -

Samtidigt som det första helt virtuella CES inleddes i början av veckan öppnade LG Electronics företagets digitala CES-monter där bland annat alla årets vitvarunyheter visas upp. Bland nyheterna märks främst en uppgraderad version av LG:s hyllade InstaView-kylskåp med UVnano-teknik, InstaView-ugnen Air Sous Vide samt en helt ny serie vitvaror med anpassningsbar design under namnet Furniture Concept Appliances.

InstaView Door-in-Door-kylskåp á la 2021

LG:s InstaView-kylskåp kommer i år med en rad uppgraderingar och nya innovativa designförbättringar. Årets modeller har försetts med en 23 procent större glaspanel i dörren så att det ska bli ännu enklare att se vad som finns inuti. De har dessutom försetts med UVnano-teknik, som använder UV-ljus för att automatiskt hålla rent från bakterier och göra enheten ännu mer hygienisk. UVnano-tekniken tar bort upp till 99,99 procent av bakterierna*.

Vidare kommer InstaView-kylskåpet med ännu en nyhet i form av LG Craft Ice. Tekniken, som debuterade i LG:s större kylskåp under förra året, skapar helt sfäriska, fem centimeter stora isbitar som smälter långsamt och därmed håller drinkar kallare längre samtidigt som de ser otroligt eleganta ut.

Självklart är de nya modellerna utrustade med LG:s Door-in-Door-teknik, som gör det möjligt att komma åt matvaror i dörren utan att öppna hela dörren. Det bidrar till mindre energiåtgång då mindre varm luft från omgivningen kan komma in i kylen. Andra av LG:s beprövade tekniker som också återfinns i nyheterna är LINEARCooling och DoorCooling+. LINEARCooling reducerar temperaturförändringar i kylskåpet och håller på så vis matvaror fräscha längre.

Det nya InstaView-kylskåpet förväntas lanseras i Norden under första halvan av 2021.

Furniture Concept Appliances

LG:s nya Furniture Concept Appliances låter konsumenter anpassa både färger och material för sina vitvaror till den befintliga inredningen. Konceptet visas upp i LG:s digitala CES-monter i vilken besökare kan testa de olika variationerna i tre olika miljöer. Materialen som finns att välja mellan omfattar rostfritt stål, glas, metall och FENIX. Det sistnämnda är ett nytt material som tagits fram av italienska Arpa Materiale och som är motståndskraftigt mot fingeravtryck samtidigt som det är både tåligt och behagligt att vidröra.

Produkter i den nya serien av vitvaror förväntas lanseras under på utvalda marknader under första halvan av 2021. Ytterligare information om en eventuell nordisk lansering meddelas vid ett senare tillfälle.

Air Sous Vide-ugn nytt tillskott i InstaView-familjen

Den nya ugnen från LG är en komplett matlagningslösning med en rad smarta funktioner samt LG:s Air Fry-läge såväl som en ugnslucka med företagets InstaView-teknik. Som namnet avslöjar kommer ugnen även med en Air Sous Vide-funktion som gör att maten blir perfekt tillagad varje gång. Air Sous Vide-funktionen har exakt styrning av både temperatur och luftflöde där temperaturen kan ställas in till mellan 38 och 96 grader vilket gör det möjligt tillaga mat i upp till 48 timmar utan behov av vatten.

InstaView-funktionen gör det möjligt för konsumenter att knacka två gånger på ugnsluckan för att tända den invändiga lampan och se maten som tillagas. LG Air Sous Vide kommer vidare utrustad med företagets EasyClean-funktion som gör det enkelt att på bara tio minuter göra rent den med enbart vatten. Självklart är den också utrustad med LG ThinQ som gör att du kan hålla koll på ugnen via din smartphone.

För mer information om nyheterna ovan och andra innovativa vitvaror från LG Electronics, besök företagets virtuella CES 2021-monter.

* Bedömd av TÜV Rheinland 2020 med LG-testmetod för att mäta reduktion av Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa i destillerade vattenprover efter exponering för produktens UV-lysdiod i 10 minuter per timme efter totalt 24 timmar i normal hushållsinställning. De faktiska resultaten kan variera beroende på miljöförhållanden och användning. Produkten behandlar eller botar inte hälsorelaterade tillstånd och garanterar inte att vatten som filtreras av produkten är fritt från föroreningar som mikrobiologiska partiklar.

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.