DEN 20 JANUARI KOMMER LG:S SMARTPHONE V10  TILL SVERIGE

DEN 20 JANUARI KOMMER LG:S SMARTPHONE V10 TILL SVERIGE

– LG:s senaste telefon först med flera nya funktioner såsom Second Screen, dubbla frontkameror och videoläge med avancerade manuella inställningar.

STOCKHOLM, 4 januari, 2016– Nu har datumet äntligen bestämts. Den 20 januari kommer den mycket efterfrågade smartphonen LG V10 att lanseras på den nordiska marknaden. LG V10, som är den första modellen i den nya V-serien, riktar sig till krävande användare och är utvecklad för att ge en ojämförbar multimedia-upplevelse med nya funktioner såsom en alltid påslagen andra skärm, dubbla frontriktade kameror och ett avancerat videoläge med möjlighet till manuella inställningar. Det är inte bara funktionerna som gör V10 unik. Den kommer även i en robust stilren design och är tillverkad i rostfritt stål med ett skal av tåligt silikon. V10 har därför som en av mycket få smartphones blivit godkänd i ett så kallat dropptest utfört av en oberoende tredje part (MET Laboratories). Dropptestet görs för att avgöra hur pass stöttålig produkten är.

– LG V10 är utvecklad för att vara en multimedia-smartphone som låter användare dela med sig av sina upplevelser i bästa möjliga kvalitet, säger Thomas Wering, nordisk marknadschef för Mobile Communications på LG Electronics. Vi har sett ett oerhört stort intresse för V10 sedan vi avslöjade att den kommer till Sverige så det är med stor glädje vi nu kan berätta att den kommer att lanseras den 20 januari.

LG V10 i korthet

Second Screen - LG V10 kommer med en andra OLED-skärm placerad ovanför den 5,7 tum stora QHD-skärmen. Den andra skärmen fungerar tillsammans med, eller helt oberoende av, huvudskärmen. Med huvudskärmen avstängd visar andraskärmen notifieringar men den kan även konfigureras som en startmeny med dina favorit-appar när huvudskärmen är tänd. Den visar även inkommande samtal eller textmeddelanden utan att blockera det som visas på den stora skärmen.

Avancerade videofunktioner - LG V10 är först bland smartphones att erbjuda ett helt manuellt läge för videoinspelning. Med det manuella inspelningsläget kan du enkelt skapa filmklipp med proffskvalitet genom att justera inställningarna för slutartid, bilder per sekund, ISO, vitbalans och fokus när du filmar. Du kan spela in filmklipp i tre olika upplösningar – HD, FHD eller UHD, samt två olika bildformat – 16:9 eller 21:9.

Filma längre med utbytbart batteri - Med V10 fortsätter LG att erbjuda en microSD-kortplats för att möjliggöra mer lagring. Modellen kan hantera minneskort på upp till två terabyte så att du kan filma i princip hur mycket 4K-innehåll du vill. Ett kraftfullt utbytbart batteri (3 000 mAh) gör att du enkelt kan byta batteri vid behov när du är ute och filmar.

Hi-Fi-ljud, optimerad signalstyrka, fingeravtrycksläsare och Knock Code - För att ge det absolut bästa ljudupplevelsen du kan tänka dig är V10 försedd med 32-bitars Hi-Fi DAC. LG V10 utnyttjar dessutom Qualcomms antennförstärkningsteknik TruSignal, som ger optimerad signalstyrka så att du tappar färre samtal, får snabbare dataöverföring och bättre täckning oavsett hur du håller i telefonen. LG V10 kommer givetvis med LG:s populära Knock Code-funktion samt en ny fingeravtrycksläsare för att enkelt låsa upp och väcka telefonen samtidigt.

Pris och tillgänglighet

LG V10 kommer att lanseras på den svenska marknaden den 20 januari 2016 med ett cirkapris på 6 490 kronor.

Tekniska specifikationer*

• Processor: Qualcomm Snapdragon 808
  • Bildskärm: huvudskärm: QHD IPS Quantum på 5,7 tum (2560 x 1440 / 513ppi) andraskärm: IPS Quantum på 2,1 tum (160 x 1040 / 513ppi)
  • Minne: 4GB LPDDR3 RAM / 32GB eMMC ROM / microSD (upp till 2TB)
  • Kamera: bakre: 16MP med F1.8-lins / OIS 2.0 Front: 5MP Dual Lens (80o Standard / 120o Wide)
  • Batteri: 3 000mAh (utbytbart)
  • Operativsystem: Android 5.1.1 Lollipop
  • Storlek: 159,6 x 79,3 x 8,6mm
  • Vikt: 192g
  • Nätverk: Wi-Fi 802.11 a, b, g, n, ac / Bluetooth 4.1 / NFC / USB 2.0
  • Färger: Space Black / Luxe White

*Specifikationerna kan komma att ändras innan den nordiska lanseringen.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 83 000 anställda fördelat på 119 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 55,91 miljarder USD under 2014. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2014 till cirka 2.2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.se.

Om LG Electronics Mobile Communications

LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom avancerad teknik och innovativ design skapar företaget produkter som skapar en bättre livsstil för konsumenter världen över via en komplett smartphone-upplevelse. Som ett ledande företag inom 4G Long Term Evolution (LTE) fortsätter LG sitt engagemang för att skapa banbrytande LTE-teknik och möta konsumenternas behov genom differentierade LTE- produkter av högsta kvalitet, som baseras på företagets stora innehav av LTE-patent och tekniskt kunnande.

För mer information, vänligen kontakta:

LG-One Hill+Knowlton
LG:s PR-byrå)
E-post: lg-onesweden@lg-one.com
Thomas Wering
Nordic Marketing Manager MC
Box 83, 164 94 Kista

Mobil: +46 (0)735 234 026
E-post: thomas.wering@lge.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.