Ingram Micro och LG Electronics i strategiskt samarbete

Ingram Micro och LG Electronics i strategiskt samarbete

STOCKHOLM, 26 november 2013 Ingram Micro och LG Electronics har tecknat ett distributörs­avtal med fokus på Digital Signage. Då LG är en av de snabbast växande leverantörerna inom digital skyltning och Ingram Micro är den största distributören inom det området, så har samarbetet stora möjligheter att bli framgångs­rikt.

Ingram Micro en naturlig partner för LG
LG har under de senaste två åren utvecklat en framgångsrik försäljning av produkter och lösningar inom Digital Signage och därmed ökat volymerna och tagit flera både strategiska och stora affärer. Det beror dels på en stark produktutveckling med ledande teknik och dels på en bred distribution i Norden. Det strategiska samarbetet ska leda till ytterligare möjligheter för LG och Ingram Micro att öka tillväxten i Norden.

– Ett samarbetsavtal mellan Ingram Micro och LG känns som ett viktigt steg för båda företagen, säger Anders Nilsson, försäljningschef för Digital Signage på LG Electronics i Norden. Vi har under de senaste åren etablerat oss som en av marknadens snabbast växande leverantörer och det känns därför naturligt att etablera ett samarbete med marknadens största distributör.

Har saknat LG i sortimentet
Ingram Micro är idag marknadens största distributör inom digital skyltning och har vidareutvecklat sin B2B-försäljning till att bli en VAD (Value Added Distributor). Där blir LG nu en viktig del i erbjudandet till slutkunderna.

– I vår strävan att bli en helhetsleverantör inom Digital Signage behöver vi LG och deras högkvalitativa produktutbud. Det här samarbetet kommer att hjälpa oss att skapa ett komplett erbjudande där vi har möjlighet att leverera i alla typer av affärer, säger Erik Werner, affärschef på Ingram Micro.

Samarbetet mellan LG Electronics och Ingram Micro startar omgående. Marknaden kommer inom att få information om det gemensamma erbjudandet via olika marknadsföringskanaler samt genom Ingram Micros säljkår.

För mer information om LG:s produkter och lösningar inom Digital Signage, se http://www.lgecommercial.com/digital-signage/products.

För högupplösta bilder av LG:s produkter inom Digital Signage, besök vår mediabank och skriv sökordet ”signage” i sökrutan till vänster.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

Erik Werner
Business Unit Manager
Vendor Management
Ingram Micro
E-post: erik.werner@ingrammicro.se

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 87 000 anställda fördelat på 113 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 44,22 miljarder USD under 2012. LG består av fem affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning & Energy Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2012 till cirka 1,7 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Om LG Electronics Home Entertainment
LG Home Entertainment Company (HE) är en ledande global tillverkare av TV-apparater, monitorer, kommersiella skärmar, audio- och videoprodukter, datorer och säkerhetssystem. LG strävar alltid efter att föra tekniken framåt med fokus på att utveckla produkter med smarta funktioner och stilren design som möter de globala konsumenternas behov. LG:s konsumentprodukter inkluderar CINEMA 3D Smart TV, OLED-TV, IPS-monitorer samt hemmabiosystem, Blu-ray-spelare och externa lagringsprodukter. LG:s kommersiella B2B-produkter inkluderar digital signage, hotell-TV, videokonferenssystem och IP-säkerhetskameror.

Om Ingram Micro
Ingram Micro, Inc. är en viktig länk i produktflödet i IT-branschen och skapar försäljnings- och lönsamhetsmöjligheter för tillverkare och återförsäljare via unika marknadsprogram, logistiktjänster, teknisk support, finansiella tjänster, hanterade och molnbaserade tjänster samt produktsortiment och distribution. Företaget är verksamt i mer än 160 länder och är den enda globala IT-distributören med verksamhet på sex kontinenter med världens mest omfattande portfölj av IT-produkter och tjänster. http://se-new.ingrammicro.com/.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.