Gå direkt till innehåll
LG är värd för teknikbranschens ledare i virtuellt ”Future Talk” om värdet av öppen innovation i en ny era

Pressmeddelande -

Dr. I.P. Park, teknikchef för LG Electronics (LG), utnyttjade den virtuella scenen under det digitala CES 2021 för att dela företagets inspirerande vision för öppen innovation i en tid med social distansering. Som värd för LG Future Talk förklarade och demonstrerade Dr Park hur öppen innovation har varit den underliggande principen för företagets senaste teknikgenombrott.

Under ett år med oanad förändring har LG:s orubbliga engagemang för att göra livet bättre fortsatt, liksom dess förmåga att tillgodose de förändrade behoven hos konsumenter världen över. För att illustrera denna punkt hänvisade Dr. Park till innovativa produkter som LG PuriCare Wearable Air Purifier och LG Smart Thermal Camera som enkelt hjälper till att säkerställa konsumenternas välbefinnande och säkerhet. LG anpassar också sina CLOi-robotar för olika miljöer och uppgifter - från desinficering av trafikerade områden i offentliga och kommersiella utrymmen till leveranser från dörr till dörr och servering av mat på restauranger - för att förbättra hygien och minimera hälsorisker för både anställda och kunder.

Fokus i dagens samtal låg på öppen innovation, där Dr. Park fick sällskap av Gary Shapiro, vd och koncernchef för Consumer Technology Association, för att prata om den växande kraften i partnerskap mellan discipliner och branscher för att leverera det som är rätt för konsumenterna. LG Innovation Council, som är ett utmärkt exempel på LG:s många samarbetsinitiativ, samlar experter från ett brett spektrum av företag inom teknikbranschen för att lära sig, samarbeta, upptäcka nya möjligheter och hitta nya sätt att förbättra människors liv.

"Teknik och discipliner samverkar för att underlätta en mängd digitala innovationer, som exempelvis AI, 5G-anslutning, IoT, molnet, sensorer, navigering, batterier, och de förändrar mobilitet som är en stor del av våra liv", påpekade Shapiro. "Och vi ser den typen av förändring också på så många andra områden inkluderande bland andra transport, logistik, jordbruk, vård och till och med mat."

Detta öppna förhållningssätt till innovation utgör grunden för allt som LG arbetar för, särskilt under varumärket LG ThinQ, som omfattar företagets AI- och IoT-aktiverade enheter. Dr. Park berättade om spännande planer för att utveckla ett ekosystem genom att ansluta alla produkter och tjänster över olika kategorier, vilket ger konsumenterna en tillfredsställande användarupplevelse och oöverträffad bekvämlighet. ”Det handlar inte bara om enskilda apparater och enheter som har AI-funktionalitet och anslutbarhet; det handlar mer om att bygga ett ekosystem där LG och partners samarbetar för att utvidga, förbättra och berika det vi erbjuder till våra kunder, säger Dr. Park.

Tillsammans med David Rabie, vd för Tovala, vars ugnsfärdiga måltider snart kommer att finnas att köpa i LG ThinQ Store, såg Dr Park en utvecklad ThinQ-app som går utöver kontroll och övervakningsfunktionalitet för att bli en helt digital livsstilsplattform. Genom olika partnerskap och genom att implementera nya funktioner som Scan-to-Cook, som gör det möjligt för användare att direkt använda rätt ugnsinställningar för utvalda färdigmåltider genom att helt enkelt skanna förpackningens streckkod, gör LG matlagning och annat i hemmet enkelt så att kunderna kan fokusera mer på de saker som betyder mest för dem.

Dr. Park fick sällskap av Jean-François Gagné, vd för Element AI, som förra året hjälpte Dr Park tillkännage ramverket "Levels of AI Experience” på CES 2020. De två företagen, tillsammans med andra partners, utvecklar en ny innovativ plattform som kallas AIX Exchange som gör det möjligt för branschledare, forskare, beslutsfattare och konsumenter att engagera sig direkt med varandra för att diskutera hur man bäst implementerar AI till förmån för alla. Dr Park avslöjade också några av de intelligenta teknikerna LG har arbetat med, inklusive Vision Pack, som kommer att utöka de befintliga AI-funktionerna i företagets ThinQ-kylskåp och smarta speglar.

En annan viktig punkt i samtalet handlade om LG:s vision om att skapa en konsekvent och uppkopplad användarupplevelse som sträcker sig till alla delar av konsumenternas liv. Tillsammans med Dmitry Loschinin, vice vd för DXC Technology och vd och koncernchef för Luxoft, presenterade Dr. Park LG:s och DXC Luxofts nya samarbetsföretag Alluto, som kommer att göra om fordonsupplevelsen från grunden och utnyttja LG:s webOS Auto för att sömlöst ansluta bilen till hem och kontor. Som en illustration av webOS potential presenterade Dr Park också ett nytt smart koncept som kommer att erbjuda uppslukande interaktiva upplevelser för passagerare, samt möjligheten till ett molnbaserat mobilitetsekosystem som är lämpligt för en mängd kommersiella och offentliga tillämpningar, inklusive intelligent hantering av fordonsflottor i morgondagens smarta städer.

"Vi kommer tillbaka till vikten av att arbeta tillsammans mellan branscher, eftersom att bygga och utvidga denna typ av ekosystem är absolut ett tvärvetenskapligt arbete", betonade Dr Park. "När det gäller innovation för ett bättre liv i en tid av digital transformation handlar det om lagarbete, samarbete och partnerskap."

LG Future Talk och alla LG:s senaste innovationer kan ses på företagets virtuella CES 2021-utställning.

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.