Gå direkt till innehåll
LG Electronics anställer Leo Dratwa som nordisk marknadschef för Business Solutions

Pressmeddelande -

– Rekryteringen är ett viktigt steg i LG:s satsning på lösningar för företagsmarknaden.

LG Electronics fortsätter att utveckla affärsområdet Business Solutions i Norden och anställer Leo Dratwa som nordisk marknadschef. Leo har en bred och lång erfarenhet av branschen samt en hög kännedom om marknaden och kanalen. Under de senaste fem åren har han arbetat som konsult med fokus på kanalstruktur och organisationsförändringar. Dessförinnan har han erfarenhet som produktchef på Canon och marknadschef på Fujitsu Computers.

Tillsammans med rekryteringen av Catarina Lindahl som säljdirektör och chef för Business Solutions-enheten tidigare under året, samt andra förstärkningar inom sälj, logistik, presale och marknadsanalys, innebär rekryteringen av Leo Dratwa att LG tar ännu ett steg i satsningen mot att bli en ledande leverantör av digital kommunikation och effektiva hotell-TV-lösningar till företagsmarknaden.

– Vi är mycket glada över att få in ytterligare en stark kompetens till vårt Business Solutions-team, som ska marknadsföra vårt erbjudande mot företagsmarknaden, säger Bjørn Ove Drabløs, vd på LG Electronics Nordic. Leo Dratwa kommer att bli en nyckelperson i vår väg mot målet att bli en ledande leverantör till företag i Norden.

Inom Business Solutions ingår produkter som riktar sig till konsumenter, såsom skärmar och NAS, samt företagslösningar inom hotell-TV och professionella nätverksdisplayer. Leo Dratwa kommer in i bolaget ett mycket expansivt skede, där den nya globala strategin innehåller ett starkt fokus på att öka andelen försäljning mot B2B-segmentet. Norden är en av de regioner där satsningen tagit fart. Organisationen är på plats, marknaden håller på att analyseras och försäljningen har redan börjat öka.

– Jag ser mycket fram emot att vara en del av LG:s globala satsning på B2B, och att driva strategin på nordisk nivå, säger Leo Dratwa. Prognosen för framtiden ser mycket ljus ut. Det finns en enorm potential i och med vårt erkänt starka varumärke och högkvalitativa produkter mot konsument. Det ska vi ta vara på när vi utvecklar en lösningsförsäljning och partnermodell som gynnar både kanalen och slutkunderna.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.