Gå direkt till innehåll
LG Electronics presenterar utökat utbud av ljudprodukter i XBOOM-serien på IFA 2018

Pressmeddelande -

Stockholm, 20 augusti, 2018— LG Electronics (LG) kommer under IFA 2018 i Berlin att visa upp ett breddat sortiment av ljudprodukter i XBOOM-familjen. Utöver minikomponent- och allt-i-ett-enheter omfattar produktfamiljen även de portabla högtalarna i XBOOM Go-serien samt de smarta högtalare som lanseras under varumärket XBOOM AI ThinQ. XBOOM har alltid stått för kraftfullt ljud i festliga miljöer vilket har bidragit till dess globala marknadsandel på 35 procent inom produktgenren, och nu med XBOOM ThinQ AI presenteras även en lite mer exklusiv sida av den kraftfulla XBOOM-familjen.

XBOOM minikomponent- (Modell CK99) och allt-i-ett-enheten (Modell OK99) är publikfavoriter med ett dånande ljudtryck som börjar på 1 800 watt och toppar på 5 000 watt för den perfekta partystämningen. Den integrerade DJ-ratten i kombination med kreativa funktioner för att scratcha och mixa samt inbyggda ljuseffekter gör att vem som helst kan vara DJ. Karaoke-fans kan enkelt filtrera bort sångspåret eller justera tonhöjden med hjälp av Voice Canceller och Key Changer. OK99:s Grab & Move-handtag ger dessutom definitionen portabelt ljudsystem en helt ny innebörd.

Ta med dig musiken med XBOOM Go

Tillägget av XBOOM Go med modellerna PK3, PK5 och PK7 gör att ännu fler musikälskare kan dra nytta av LG:s ljudexpertis. XBOOM Go är designade för att leverera både ojämförbar ljudkvalitet och bekväm användning. Trots det kompakta formatet ger XBOOM Go-högtalarna, tack vare Meridians avancerade ljudteknik, kristallklar diskant och förstärkt bas såväl som ett fantastiskt kraftfullt och naturtroget ljud. Enheterna är dessutom de första trådlösa högtalarna som har stöd för aptX HD från Qualcomm. Detta möjliggör strömning av superbt högupplöst 24-bitarsljud i 576 kilobit per sekund. LG var först med att integrera aptX HD i en smartphone med företagets G5 och tekniken återfinns givetvis i nya G7 ThinQ. XBOOM Go-högtalarna kommer med integrerad stämningsbelysning, smarta bärhandtag samt lång batteritid och fukttålighet som gör dem perfekta att ta med sig utomhus.

Smarta AI-högtalare

LG XBOOM AI ThinQ.serien med smarta högtalare består av modellerna WK7 och WK9 med Google Assistent integrerat så att du kan styra dem och andra uppkopplade enheter med din röst. Till skillnad mot andra smarta högtalare har LG prioriterat ljudkvaliteten i LG XBOOM AI ThinQ-enheterna. LG:s samarbete med Meridian borgar för bästa möjliga ljudupplevelse. LG har vidare samarbetat med Google för att integrera Google Assistent i högtalarna så att de kan agera smart hubb för hemmet. Detta göra att både WK7 och WK9 kan användas för att styra enheter i hemmet som är kompatibla med Google Assistent vilket bland annat omfattar LG:s smarta vitvaror med företagets LG ThinQ. XBOOM AI ThinQ WK7 lanseras på marknader världen över just nu och den kommer senare under året att följas upp med WK9 som kommer med en inbyggd smart bildskärm på åtta tum.

Ljudsamarbete med anrika Meridian

Grunden till samtliga produkter i LG:s XBOOM-familj är företagets strategiska samarbete med den brittiska ljudexperten Meridian. Samarbetet har haft en påtaglig och djup effekt på hur LG designar och utvecklar sina produkter. Meridian, som ligger bakom världens första aktiva digitala högtalare samt branschens första CD-spelare med audiofilkvalitet, har spelat en avgörande roll i utvecklingen och implementeringen av banbrytande ljudtekniker såsom MQA (Master Quality Authenticated).

“Genom att utöka vårt XBOOM-varumärke till att inkludera trådlösa och smarta högtalare öppnar LG nya möjligheter med XBOOM som leder hela vår verksamhet för hemmaljud, sade Seo Young-jae, chef för LG:s affärsområde för audio och video. ”Med Meridian som vår ljudteknikpartner är vi övertygade om att XBOOM kommer att lyckas lika bra i Europa som det redan gjort i andra regioner i världen.”

Besökare i LG:s monter i Hall 18 på IFA 2018 kommer att få möjlighet att se LG XBOOM-produkter och andra innovativa produkter inom området Home Entertainment.

Om LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med 77 000 anställda som arbetar på 125 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2017 en total global försäljning på 55,4 miljarder dollar (61,4 biljoner KRW). För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Relaterat innehåll

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.