LG kombinerar IPS och LED i prisvärda bildskärmar för konsumenter och företag

LG kombinerar IPS och LED i prisvärda bildskärmar för konsumenter och företag

Nu kommer framtidens bildskärmar som kombinerar alla fördelar som IPS- och LED-teknikerna ger. LG lanserar två nya produktfamiljer med modeller till ett mycket fördelaktigt pris för företag och konsumenter: LG IPS1 och LG IPS6.

Under CES-mässan presenterar LG två nya bildskärmsfamiljer baserade på LED-teknik och IPS-paneler (In-Plane-Switching). IPS1-serien omfattar bildskärmar avsedda för företagsbruk medan IPS6-serien består av modeller för konsumenter.

Kombinationen av den ljusstarka och energieffektiva LED-tekniken med IPS-panelens exakta färgåtergivning och ojämförliga betraktningsvinkel, som inte gör avkall på bildkvaliteten, ger bildskärmar som trots det låga priset kan konkurrera med mycket dyrare bildskärmar för proffsbruk.

LG IPS1 – färgkritiska företagsskärmar med perfekt ergonomi

IPS231P, den första modellen som lanseras i IPS1-serien, är en 23-tumsskärm avsedd för företagsbruk. Den har en upplösning på 1 920 x 1 080 bildpunkter och ett kontrastförhållande på 5 000 000:1. Skärmen kan justeras i höjd- och sidled såväl som vridas för att visa både porträtt- och landskapsvy. Den rena formgivningen med tunn ram, antireflexbehandlad panel och inbyggda högtalare gör att IPS231P passar in i alla företagsmiljöer.

LG IPS231P ansluts via D-Sub (VGA) eller DVI-D. Modellen är certifierad enligt TCO 5.0, EPEAT Gold samt EPA 5.0.

LG IPS6 – konsumentbildskärmar med proffsprestanda

Bildskärmar med IPS-panel har tidigare tillverkats specifikt för professionella användare och entusiaster med höga krav på bildkvalitet och korrekt färgåtergivning. LG:s nya LG IPS6-serie omfattar bildskärmar med IPS-paneler och LED-teknik avsedda för konsumentmarknaden.

De första modellerna i serien är 21,5-tummaren IPS226V och 23-tummaren IPS236V som båda är utformade i en stilfull och supertunn design. Båda modellerna har bredbildsformat, en upplösning på 1 920 x 1 080 bildpunkter och kontrastförhållande på hela 5 000 000:1.

Utöver den enastående bildkvaliteten är IPS6-modellerna även utrustade med funktionerna Dual Web och Cinema Mode. Dual Web Dual Web innebär att bildskärmen kan delas in i två virtuella bildskärmar för effektivare fönsterhantering, och Cinema Mode gör att omkringliggande objekt runt till exempel ett filmklipp på en webbsida tonas ner och gör det mer vilsamt för ögonen.

Precis som IPS1-seriens modeller kan IPS226V och IPS236V anslutas via D-Sub och DVI-D men de har dessutom en HDMI-anslutning och uttag för hörlurar.

Pris och tillgänglighet
De nya bildskärmarna finns tillgängliga från och med januari (IPS1) och mars (IPS6) till följande rekommenderade cirkapriser:
IPS231P:      2 490 kr inkl moms
IPS226V:     2 190 kr inkl moms
IPS236V:     2 490 kr inkl moms

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

LG Electronics Business Solutions Company är ett ledande företag inom business-to-business (B2B)-området och utvecklar ett brett utbud av förstklassiga digitala produkter och lösningar som inkluderar LCD-monitorer, kommersiella skärmar, underhållning i bilen och säkerhetssystem. LG tillhandahåller unika produkter och lösningar och förutser framtida behov hos affärspartners och kunder på ett smart och pålitligt sätt.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.