LG lanserar 2023 års OLED-TV och soundbars

LG lanserar 2023 års OLED-TV och soundbars

De nya serierna Z3, G3 och C3 integrerar ljud och bild tätare än förut, webOS 2023 erbjuder möjligheter till personligt anpassade upplevelser.

STOCKHOLM, den 2 mars 2023 – LG Electronics (LG) tillkännager lanseringen av 2023 års hemunderhållningsprodukter, OLED-TV-serierna Z3, G3 och C3, med OLED evo-paneler, samt soundbars som är tätare integrerade med de nya TV-modellerna än någonsin tidigare. Nyheterna presenteras under bolagets tionde år som marknadsledande inom OLED-TV, vilket firas med en mer anpassningsbar och tillgänglig TV-upplevelse än förut.

Modellutbudet för 2023 års OLED-TV är större än någonsin tidigare i dubbel bemärkelse, sett till storlek såväl som valfrihet. Nytt för i år är ökat fokus på de allra största modellerna om 83, 88 och 97 tum, storlekar som är OLED-exklusiva för LG medan de tidigare storlekarna 42, 48, 55, 65 och 77 tum kvarstår. Gemensamt har de också LG:s operativsystem webOS 2023, där nyheterna bland annat inkluderar anpassningsbara snabbmenyer för varje användare.

De aktuella nya OLED-modellerna utrustas också med bildprocessorn Alpha 9 AI Processor Gen 6, som med hjälp av AI-stödd maskininlärning förbättrar bild- och ljudupplevelsen efter användarens preferenser.

På ljudsidan erbjuder AI Sound Pro virtuellt surroundljud i 9.1.2 kanaler i samspel med TV:ns inbyggda högtalare. Det är också lekande lätt att integrera 2023 års soundbars, till exempel SC9S, som med sina 3.1.3 kanaler samverkar med TV:ns högtalare för att fylla ut rum med högkvalitativt Dolby Atmos-certifierat ljud.

LG OLED evo G3: Den vägghängda favoriten

G-serien är känd för sina ljusstarka OLED evo-paneler och dess montering tätt inpå vägg, båda av vilka för 2023 års G3-modeller får ett rejält lyft. Med hjälp av Brightness Booster Max uppnås en upp till 70-procentig ökning i ljusstyrka1. G3-serien får också ett för serien exklusivt avancerat reflexfilter, som möjliggör TV-tittande även i ljusa rum med lågt stående sol under nordiska sommarkvällar.

Även de estetiska intrycken hos G3-modellerna får en uppgradering, där den nya One Wall Design-monteringsanordningen tillåter sömlös montering mot vägg.

LG OLED evo G3 blir tillgänglig i storlekarna 55, 65, 77 och 83 tum.

LG OLED evo C3: Storsäljaren i ny förpackning

Ljusstyrka, användarvänlighet och integration med andra LG-produkter står på menyn för 2023 års C3-modeller. Likt G3-serien utrustas C3 med Alpha 9 AI Processor Gen 6, och webOS 2023, vilket innebär en mer användarvänlig uppevelse än tidigare, men specifikt för C3 är synergierna mellan webOS och soundbar. Med C3-modellerna kan en LG SC9S-soundbar diskret installeras i TV:ns nederkant, med hjälp av ett för modellen skräddarsytt fäste.

Det nya fästet för soundbars förutsätter heller inte väggmontering av TV:n, utan fungerar lika väl med den nya vridbara fot C3-serien begåvas med. Kombinationen av det nya fästet och en vridbar TV resulterar i en ljudbild som följer bildmaterialet, för en mer sammanhållen upplevelse. C3-serien får också nya chassin i komposit för lägre vikt i utförandena 42, 55, 65 och 77 tum. LG OLED evo C3 blir tillgänglig i storlekarna 42, 48, 55, 65, 77 och 83 tum.

webOS 2023: Personliga, anpassade användarprofiler och smarta hem-styrning med Matter

Operativsystemet webOS 2023 är mer användarvänligt och anpassningsbart än någonsin tidigare med ett gränssnitt som är helt nytt. Den nya funktionen Quick Cards gör det möjligt att gruppera appar för snabb åtkomst, snarare än att behöva söka efter individuella applikationer. Även Music Cards och Sports Cards finns, där användare kan nå musiktjänster eller få notifikationer om utvalda sporter.

Även bildinställningar kan knytas till personliga konton med hjälp av den nya guiden Picture Wizard. På endast några minuter skapas en personlig bildprofil efter användarens preferenser genom att peka ut de bilder som passar dennes smak bäst.

Slutligen bakas också stöd för smarta hem-protokollet Matter in i operativsystemet. Det innebär att användare med en LG-TV kan övervaka och styra sitt smarta hem från TV-soffan.

Premium Cinema: bioupplevelse i hemmet

LG har med OLED levererat bästa möjliga svärta, kontrast och färger sedan introduktionen av tekniken på marknaden för tio år sedan. De senaste modellerna inkluderar modeller i storlekarna 83, 88 och 97 tum för maximal biokänsla hemma, som dessutom stödjer Dolby Vision och Dolby Atmos.

Med hjälp av WOWCAST kan enheterna kopplas samman trådlöst, medan WOW Orchestra gör det möjligt att kombinera alla ljudkanaler i en soundbar med dem i TV:n, för att på så sätt förstärka ljudupplevelsen.

Förutom att varje användare kan skapa sin egen profil i webOS 2023 och välja sin egen upplevelse kommer samtliga 2023-modeller med en lång rad funktioner som utvecklats för att göra TV-tittandet skonsammare för ögonen. Hit hör Eyesafe-certifieringen från TÜV Rheinland, som minskar mängden blått ljus, samt UL-certifieringarna Flicker-Free Display för flimmerfri styrning av TV-panelernas ljus och Discomfort Glare Free som certifierar att obehagliga reflektioner har minimerats.

Fler komponenter än förut härstammar i LG:s 2023 års OLED-TV från återvunnen plast, och har dessutom utvecklats för att vara så lätta som möjligt utan att göra avkall på hållbarhet och vridstyvhet. Det i sin tur minskar miljöbelastningen vid transport och inte minst belastningen på användaren vid installation av TV:n.

Tillgänglighet
LG OLED evo Z3, G3 och C3 blir tillgängliga hos några av Nordens största e-handlare med start den 13 mars, samt finns att förbeställa på LG.com/se från och med den 6 mars.

Om LG Electronics Home Entertainment

LG Home Entertainment är branschledande inom TV- och ljud-lösningar, samt en globalt erkänd aktör för dess innovation och ledarskap inom OLED-TV. LG firar år 2023 10 år som marknadsledande inom OLED-TV med mer användarvänliga och hållbara lösningar för hemunderhållning än någonsin tidigare.

LG åtar sig att förbättra konsumenters liv genom innovativa produktserier likt OLED och QNED Mini LED med Quantum Dot NanoCell-teknik samt ljudlösningar med hållbar design. LG:s hållbarhetsarbete granskas externt av EcoVadis, i vars utvärdering för 2020 och 2021 LG har erhållit platinum.

För mer nyheter från LG, besök LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.