LG lanserar en super-TV för filmälskare

LG lanserar en super-TV för filmälskare

Plasmatekniken är fortfarande det självklara valet för filmälskare som inte vill kompromissa med bildkvaliteten. Under CES introducerar LG det nya flaggskeppet i företagets utbud av plasma-TV: LG PZ950N.

Efter CES-mässan i Las Vegas kommer alla cineaster att få en ny TV-modell att sätta högst upp på önskelistan. Då introducerar LG plasma-TV:n PZ950N. Modellen, som finns i storlekarna 50 och 60 tum, kommer fullmatad med funktioner och tekniker som gör filmtittandet till en upplevelse utöver det vanliga. Ett par av funktionerna är Smart TV, en ny portal som ger tillgång till en oändlig mängd underhållningstjänster direkt i TV:n, samt digital-TV-mottagare för DVB-T2, som gör det möjligt att visa marksända HD-kanaler.

Styr TV:n med mobilen och spela in direkt till USB-enhet
LG har utvecklat smarta appar för både iPhone och Android, som gör det möjligt att styra TV:n – inklusive Smart TV-portalen – via mobilen. Modellen kan också med fördel styras med LG:s Magic Motion-fjärrkontroll, vars rörelsekänsliga (gyrobaserade) teknik gör TV:n kan styras bara genom att man viftar på handen. LG:s Smart TV-portal är speciellt anpassad för Magic Motion-fjärrkontrollen. En annan smart funktion är att PZ950N kan spela in TV-program direkt till USB-anslutna lagringsenheter såsom USB-stickor och externa hårddiskar.

Alain Mikli-designade glasögon ger 3D med stil
Till TV:n medföljer aktiva 3D-glasögon, designade av Alain Mikli, för att man ska kunna titta på film och annat innehåll i 3D. Precis som LG:s tidigare plasmamodeller har LG PZ950N utrustats med Tru Black-filter för avsevärt förbättrad svärta och kontrast även när man tittar på TV i ljusa miljöer. PZ950N är dessutom certifierad enligt THX 3D Display. Modellen är vidare försedd med 600Hz Sub-field Driving, vilket ger skarpare bild även i mycket actionfyllda scener.

Utöver de synliga nyheterna samt den eleganta och tunna formgivningen har LG förbättrat energieffektiviteten för plasma-TV. Energiförbrukningen i nya LG PZ950N har sänkts med hela 46 procent för 60-tumsmodellen och med 25 procent för 50-tummaren.

Specifikationer:

• Smart TV
  • THX 3D Display
  • DVB-T2
  • 600Hz Sub-field Driving
  • Bluetooth
  • DLNA
  • Multi Play
  • Tru Black-filter
  • WiFi
  • Wireless AV Link

Tillgänglighet
LG PZ950N förväntas finnas tillgänglig på den nordiska marknaden i början av april 2011.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

LG Home Entertainment Company (HE) är en framstående global tillverkare av plattskärmar och audio- och videoprodukter för såväl hemmabruk som för professionella användare. LG HE omfattar bland annat LCD- och plasma-tv, hemmabiosystem, Blu-ray-spelare, ljudkomponenter, videospelare och plasmaskärmar. LG strävar alltid efter att föra teknologin framåt för att kunna förbättra möjligheterna till underhållning i hemmet och har fokus på att utveckla produkter med smarta funktioner och stilren design.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.