LG lanserar League of Legends-gamingskärmen UltaGear 27GR95QL

LG lanserar League of Legends-gamingskärmen UltaGear 27GR95QL

Världens snabbaste gamingskärm med OLED-panel nu också i begränsat League of Legends-utförande

STOCKHOLM, den 28 september, 2023 – LG Electronics (LG) tillkännager idag OLED-gamingskärmen UltraGear 27GR95QL, som speciellt riktar sig mot League of Legends-fans. Bildskärmen är ett resultat av ett samarbete mellan LG och spelets utvecklare Riot Games. Feedback från League of Legends-spelare har vävts in i utvecklingen av den nya modellen, som pryds med design och ikoner från spelet på både skärmens utsida såväl som i dess menyer.

LG UltraGear 27GR95QL blir tillgänglig i begränsad upplaga och tar med sin 27 tum stora panel sikte på krävande gamers. Egenskaper likt färgåtergivning och kontrast behöver tack vare OLED-panelen inte stryka på foten för att användare ska kunna njuta av den höga uppdateringsfrekvensen om 240 Hz och låg input lag.

LG:s kontinuerliga förfining av OLED-tekniken, där bolaget under 2023 firar tio år som världsledande inom OLED på TV-marknaden, kan nu också åtnjutas av gamers. Den nya modellen 27GR95QL stoltserar med responstiden 0,03 millisekunder (grå-till-grå), vilket gör varje enskild bildruta skarpare än vad som är möjligt att åstadkomma med konkurrerande paneltyper. Responstiden paras med en uppdateringsfrekvens om 240 Hz och LG:s latensminimerande hårdvaruarkitektur samt funktionen Dynamic Action Sync, som minimerar input lag, tiden från det att bildskärmen får in signalen till det att den visas på skärmpanelen. Upplösningen är QHD (2 560 × 1 440 pixlar).

OLED-teknikens traditionella fördelar går heller inte förlorade när skärmpanelerna pressas till högre frekvenser än tidigare. Då varje OLED-pixel är sin egen ljuskälla uppnås i vanlig ordning i det närmaste oändlig kontrast, 1 500 000:1. Även färgåtergivning i världsklass är en paradgren för OLED, varför UltraGear 27GR95QL kan stoltsera med reproduktion av 98,5 procent av färgrymden DCI-P3.

Med nativa 10-bitarspaneler stöder bildskärmen också HDR10-material, med maximal ljusstyrka om upp till 1 000 cd/m2. För konventionellt SDR-material är ljusstyrkan upp till 200 cd/m2 och panelytan utrustas med ett lågreflektivt filter, speciellt utvecklat för gaming-skärmar.

Därtill stödjer UltraGear 27GR95QL också adaptiv bildsynkronisering i form av NVIDIA G-Sync Compatible och AMD FreeSync Premium. På anslutningssidan finns dubbla HDMI 2.1, en DisplayPort 1.4, en USB 3.0-hubb med dubbla kontakter samt ett fyrpoligt hörlursuttag med DTS:HeadphoneX-stöd.

LG UltraGear 27GR95QL finns att förbeställa i begränsad upplaga på LG.com/se i Sverige från den 12 oktober för 9 999 kronor. Förbokningserbjudandet inkluderar tre League of Legends-champions och skins till dem, Project: Vi, Snow Moon Caitlyn och Jayce Brighthammer. Förbokningspremien ingår i de 30 först lagda beställningarna eller till och med den 6 november.

LG UltraGear 27GR95QL

Panelstorlek

26,5 tum

Upplösning

2 560 × 1 440 pixlar (QHD)

Svarstid

0,03 ms (GtG)

Uppdateringsfrekvens

240 Hz

Kontrast

1 500 000:1

Färgåtergivning

98,5 % av DCI-P3

Ljusstyrka

200 cd/m2 (SDR)
1 000 cd/m2 (HDR)

Adaptiv synkronisering

NVIDIA G-SYNC Compatible
AMD FreeSync Premium
VESA Adaptive Sync

Anslutningar

2 × HDMI 2.1
1 × DisplayPort 1.4
1 × USB 3.0 (uppströms)
1 × USB 3.0 (nedströms)
1 × 3.5 mm hörlursuttag (DTS Headphone:X)

Fjärrkontroll

Stativ

Lutning: -5°–+15°
Höjd: 110 mm
Svängning: ±10°
Rotation: 90°

Pris inkl. moms

9 999 SEK

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.