LG lanserar trio med 4K-projektorer för underhållning och arbete

LG lanserar trio med 4K-projektorer för underhållning och arbete

Oavsett om det gäller på kontoret eller i hemmet, vill du ha stor bild är det en projektor som gäller. Det tar LG Electronics fasta på med lanseringen av tre nya 4K-projektorer för både hem och kontor. Nyheterna inkluderar LG ProBeam Laser 4K (BU50NST), LG CineBeam Laser 4K (HU85LS) och LG HU810P 4K som erbjuder projektoralternativ för de flesta behov. Samtliga modeller kommer med LG:s hyllade smart-tv-system, webOS, och superskarp 4k-upplösning.

Kompakt 4k-projektor med oslagbar ljusstyrka för kontoret

LG BU50NST är ett riktigt kraftpaket trots sitt kompakta format på endast 16,7 liter. Med 4K-upplösning, en bildstorlek på upp till 300 tum och en ljusstyrka på hela 5 000 ANSI Lumens borgar projektorn för att minsta detalj blir tydlig även i väl upplysta lokaler. Modellen har vidare anslutning via HDBaseT, som ger tillgång till fem olika signaler via en enda kabel.

I och med att LG BU50NST använder laser som ljuskälla så blir livslängden betydligt längre än med konventionell projektorlampa. Det är möjligt att visa 6 000 långfilmer utan att byta ljuskälla, vilket motsvarar att spela upp film åtta timmar om dagen i sju år eller 20 000 timmar. Den har hela 99 procent av ljusstyrkan kvar efter 5 000 timmars användning vilket är när konventionella projektorlampor oftast måste bytas ut.

Hemmabioprojektor med Ultra Short Throw och 4K

Nya LG Laser 4K CineBeam HU85LS är drömmodellen för konsumenter som vill ha en behändig projektor med stilren design för hemmabiobruk. Den är en så kallad ”ultra short throw”-projektor vilket innebär att den kan placeras mycket nära duken och ändå projicera en stor bild. Faktum är att ett avstånd mellan projektor och duk på 5,6 centimeter ger en bild på inte mindre än 90 tum. Med ett avstånd på 18 centimeter blir bilden hela 120 tum stor.

HU85LS kommer vidare med stöd för HDR10 för en makalös bildåtergivning. En ljusstyrka 2 700 ANSI Lumens borgar för en fantastisk tittarupplevelse även i ljusa rum samtidigt som upplösningen på 4K ser till att du inte missar några detaljer. Projektorn ansluts via HDMI men kan även spela upp innehåll från USB samt från mobiltelefoner via LG:s TV Plus-app. Det är dessutom möjligt att ansluta trådlösa hörlurar till HU85LS med hjälp av Bluetooth när man inte vill störa resten av familjen eller grannarna.

4K-projektor för cineasten

Med funktioner såsom Filmmaker Mode, HDR Pro, 4K-upplösning och möjlighet att visa bilden i upp till 300 tum är det svårt att slå LG HU810P för den som vill ha den ultimata hemmabioupplevelsen. Lägg där till Dynamic Tone Mapping, HLG och HGiG så har du en projektor som klarar det mesta från film och tv-serier till gaming med en fantastisk tittarupplevelse. Självklart är den utrustad med både HDMI 2.1-anslutning samt eARC så att den fungerar perfekt med ljudsystem för hemmabio och den senaste generationens konsoler.

Precis som sina syskon kommer LG HU810P med laserbelysning istället för en vanlig projektorlampa för längre drifttid utan behov av lampbyte. En annan positiv egenskap är att projektorn kommer med inställningar för både mörka och ljusa rum för en perfekt bild vid alla tillfällen.

Pris och tillgänglighet

LG BU50NST finns tillgänglig idag med ett cirkapris på 39 900 SEK. Även LG HU85LS finns tillgänglig där cirkapriset ligger på 49 900 SEK. LG HU810PW kommer att lanseras inom kort med ett cirkapris på 39 900 SEK. Samtliga modeller finns eller kommer att finnas hos utvalda återförsäljare.

Tekniska specifikationer och priser

Specifikation/Modell LG HU810P 4K UHD LG HU85LS 4K UHD UST LG BU50NST
Typ DLP DLP DLP
Upplösning 4K UHD (3840 x 2160) 4K UHD (3840 x 2160) 4K UHD (3840 x 2160)
Bildstorlek 40-300 tum 90-120 tum 40-300 tum
Ljusstyrka (ANSI Lumen) Upp till 2 700 2700 5 000
Kontrastförhållande 2 000 000:1 2 000 000:1 3 000 000:1
Ljuskälla Dual Laser (R LD, B LD + G Phosphor) Laser (B LD, R LD, B LD+S/P) Laser (LD + P/W)
Ljuskällas livslängd Upp till 20 000 h Upp till 20 000 h Upp till 20 000 h
webOS Smart TV-system Ja Ja Ja
HDR HDR10, HLG, HGig HDR10 HDR10
eARC Ja - -
HDMI 2.1 x 1, 2.0 x 2 2.0 x 2 2.0 x 2
Filmmaker Mode Ja - -
Pris 39 900 SEK 49 900 SEK 39 900 SEK

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 56 miljarder dollar under 2020, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, vitvaror, och mobilkommunikation. Företaget består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components samt B2B - och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete belönades LG med Platina-status, den högsta nivån, i EcoVadis hållbarhetsanalys i december 2020. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.