LG lanserar två nya Optimus smartphones med Android 2.2

LG lanserar två nya Optimus smartphones med Android 2.2

Optimus One och Optimus Chic erbjuder bra prestanda, en lokalt anpassad App Advisor-applikation och de senaste mobiltjänsterna från Google – allt i en stilren design

LG Electronics (LG) lanserar två nya mobiltelefoner i Optimus-serien: LG Optimus One och LG Optimus Chic. Med operativsystemet Android 2.2 (Froyo) och optimerade för Google Mobile Services, erbjuder telefonerna en ultimat smartphone-upplevelse samtidigt som de genom sin användarvänlighet är ett bra val för det växande antal konsumenter som är i färd med att köpa sin första smartphone.

LG Optimus One och LG Optimus Chic är bland de tidigaste telefonerna som lanseras med Android 2.2, den senaste versionen av Android-plattformen som erbjuder två till tre gånger snabbare surf och laddning av webbsidor, samt upp till fem gånger snabbare hantering av tunga applikationer och multitasking.

Telefonerna har via Android 2.2 även utökat stöd för Exchange vilket gör det möjligt för affärsanvändare att enkelt synkronisera sin Outlook-kalender och e-post. Optimus One och Optimus Chic erbjuder möjligheten att skapa portabla Wi-Fi hotspots för att enkelt kunna dela på en 3G-uppkoppling. Telefonerna är optimerade för populära mobiltjänster från Google, såsom Google Voice Search™, Google Voice Action™, Google Goggles™, Google Shopper™ och Google Maps™ with Navigation. Dessutom ges åtkomst till Android Market med mer än 80 000 spännande Android-applikationer.

Kundundersökningar visar att förstagångsväljare av smartphones vill kunna söka information och använda applikationstjänster som förenklar användandet. LG Optimus One och Optimus Chic är utvecklade baserat på dessa insikter.

– LG erbjuder en väg in i smartphone-världen med LG Optimus One och LG Optimus Chic, som kombinerar de stora fördelarna hos en smartphone i ett intuitivt och lättåtkomligt paket, säger Erik Andersson, produktchef för mobiler på LG Electronics i Norden. LG har en vision att hjälpa människor att komma åt information snabbt och enkelt oavsett var de är. Optimus-serien kommer att spela en viktig roll för att nå vår vision.

LG Optimus One: en ny och förbättrad smartphone-upplevelse
LG Optimus One ”with Google™” är anpassad för Froyo-plattformen och Google Mobile Services. LG har skapat en användarvänlig och stilren smartphone som är den perfekta instegsmodellen för de blivande smartphone-köparna.

Tillsammans med ett användarvänligt gränssnitt innehåller LG Optimus One också den exklusiva LG App Advisor, en förinstallerad applikation som varannan vecka rekommenderar tio högt rankade applikationer, anpassade efter landet där telefonen säljs och på lokalt språk. Det går även att se listor för andra länder genom att ändra i inställningarna. I Norden kommer inledningsvis Sverige och Norge att ha en lokal App Advisor, och Danmark följer under början av 2011.

LG:s unika egenutvecklade användargränssnitt tillsammans med nya accessoarer såsom en bilhållare (säljs separat), ger användaren enklare och mer intuitiva sätt att dra nytta av alla fördelar med nya Android 2.2.

Telefonen har också en 3-megapixelkamera med ansiktsigenkänning och möjligheter att anpassa efter olika automatiska inställningar, en 3,2-tums HVGA-skärm och ett batteri med en kapacitet på 1500mAh.

LG Optimus Chic: modellen för den stilmedvetne köparen
LG Optimus Chic har kurvade linjer och kommer i två stilrena färger, vilket gör att den passar den stilmedvetna konsumenten. Touch-knappar kompletterar telefonens slimmade och minimalistiska design.

LG Optimus Chic har en 5-megapixelkamera med autofokus och en 3,2-tums HVGA-skärm. Telefonen erbjuder också en unik funktion som låter användaren fjärrstyra sin telefon trådlöst via sin dator. Via LG Air Sync kan användaren trådlöst synkronisera kontakter, foton och annan information med sin dator. Optimus Chic är också kompatibel med DLNA™ (Digital Living Network Alliance), vilket gör att multimedia-innehåll enkelt kan delas med andra DLNA-certifierade enheter såsom TV-apparater, ljudsystem och bärbara datorer.

Vid lanseringen av LG Optimus One och LG Optimus Chic höll LG en interaktiv digital global presskonferens. Hela videoklippet från konferensen kan ses i efterhand på LG Mobile’s globala Facebook-sida (http://www.facebook.com/LGMobileHQ) eller YouTube-sida (http://www.youtube.com/LGMobileHQ).

Pris och tillgänglighet
LG Optimus One kommer att finnas tillgänglig i Norden under oktober till ett rekommenderat slutkundspris på 2 599 kronor. LG Optimus Chic kommer att finnas tillgänglig i Norden under november till ett rekommenderat slutkundspris på 2999 kronor.

För tekniska specifikationer, se produktblad (på engelska):
Optimus One: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lg_electronics_nordic_ab__/document/view/lg-optimus-one-specifikationer-9882.

Optimus Chic:

LG Electronics

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom sin framstående teknologi och innovativa design skapar företaget produkter som erbjuder kunder, världen över, en optimerad mobil upplevelse. Därtill driver LG utvecklingen av konvergerande tekniker och mobila dataprodukter. LG:s ambition är att bibehålla sin ledande roll inom mobil kommunikation genom en tilltalande design och smart teknologi.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.