LG Optimus 3D ger en ny dimension till smartphones

LG Optimus 3D ger en ny dimension till smartphones

– Banbrytande smartphone med blixtrande prestanda och komplett 3D-upplevelse.

Under första dagen av Mobile World Congress 2011 introducerar LG Electronics officiellt den efterlängtade LG Optimus 3D – världens första smartphone med full 3D-upplevelse.

LG Optimus 3D är först med en rad nyskapande tekniker, inklusive världens första plattform med dual-core-processor, dubbla minneskanaler och dubbla minnesmoduler såväl som den första 3D-plattformen som klarar inspelning, uppspelning och delning av 3D-innehåll.

Fantastisk prestanda med unik "Tri-Dual"-konfiguration

LG Optimus 3D är en studie i överlägsen hastighet och kraft som gjorts möjligt med LG:s unika "Tri-Dual"-konfiguration, dvs dubbla processorkärnor, minnen och minneskanaler. Den här konfigurationen gör att användaren kan njuta av en avsevärt högre prestanda och mer kraftfull upplevelse jämfört med smartphones baserade på bara en minnesmodul och en minneskanal.

Detta som en följd av att dubbelt så mycket information kan överföras mellan processor och arbetsminne samtidigt. Användare kan bläddra på webbsidor, köra flera program samtidigt, spela spel utan bildfördröjning och njuta av filmer smidigare och under längre tid än någonsin tidigare.

Världens första kompletta 3D-upplevelse: spela in, visa och dela i 3D

LG Optimus 3D har en 5MP-kamera med dubbla linser som fångar ögonblicket i 3D på film eller som foto. Telefonens skärm på 4,3 tum visar bilder och filmer i 3D, och det bästa av allt – det krävs inga glasögon för att det ska fungera. Självklart visar den även högupplöst material i både 2D (1080p) och 3D (720p). LG:s 3D Hot Key låter användaren navigera i telefonens fem olika 3D-gränssnitt (Gallery, Camera, Game&Apps, YouTube 3D och 3D Guide).

Vidare är LG Optimus 3D utrustad med en HDMI 1.4-anslutning som gör det enkelt att ansluta telefonen till en TV eller bildskärm för uppspelning av innehåll. Den har dessutom stöd för DLNA-standarden för att dela innehåll till andra DLNA-certifierade enheter. Användare kan också dela med sig av sina egna och ta del av andras 3D-material via YouTubes 3D-kanal (youtube.com/3D).

LG Optimus 3D kommer att lanseras över hela världen med start i Europa under sommaren 2011. Telefonen kommer inledningsvis att vara baserad på Android 2.2 (Froyo) men kommer att kunna uppgraderas till Android 2.3 (Gingerbread). LG kommer att avisera när uppgraderingar finns tillgängliga på respektive lokal marknad.

Pris och tillgänglighet:

LG Optimus 3D beräknas finnas tillgänglig i Norden under sommaren 2011, till ett rekommenderat pris av 5990 kr inkl moms.

Bilder kan laddas ned på:

För mer information om LG:s nyheter under Mobile World Congress 2011, se www.lgnewsroom.com/MWC2011.

Eller följ LG och MWC live via facebook här:
www.facebook.com/LGMobileHQ

Tekniska specifikationer

• 1 GHz Dual-Core Dual-Channel-processor (Texas Instruments OMAP4)
  • 4.3-tums 3D WVGA-skärm
  • 8GB minne med stöd för MicroSD-kort upp till 32GB
  • 1,500 mAh-batteri
  • 5MP-kamera med dubbla linser
  • 2D: 1080p MPEG-4/H.264 in- och uppspelning
  • 3D: 720p H.264 SEI in- och uppspelning
  • HSPA+, DLNA/HDMI 1.4
  • H.264, H.263, DivX, MKV, WMV-9, ASF, AVI, 3GP, MP4

Om ni önskar mer information vänligen kontakta:

För produktinformation:

Erik Andersson

Product Manager Mobile Phones
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)735 234 009
E-post: erik.andersson@lge.com

För övrig information:

Susanne Persson

Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i mer än 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2010 till 48,2 miljarder USD. LG Electronics består av fyra affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance samt Air Conditioning & Energy Solutions. LG Electronics är en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com

LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom sin framstående teknologi och innovativa design skapar företaget produkter som erbjuder kunder, världen över, en optimerad mobil upplevelse. Därtill driver LG utvecklingen av konvergerande tekniker och mobila dataprodukter. LG:s ambition är att bibehålla sin ledande roll inom mobil kommunikation genom en tilltalande design och smart teknologi.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.