LG presenterar 2024 års audiovisuella upplevelse: OLED, QNED och soundbars

LG presenterar 2024 års audiovisuella upplevelse: OLED, QNED och soundbars

TV-året 2024 tar avstamp i CES 2024 i Las Vegas med stora nyheter från LG – däribland fem års mjukvaruuppdateringar till operativsystemet webOS.

STOCKHOLM, den 4 januari 2024 – LG Electronics (LG) presenterar under mässan CES 2024 i Las Vegas, USA, 2024 års produktnyheter inom TV och soundbars. Nytt för i år är bland annat nya processorer med högre AI-prestanda i både OLED- och QNED-serierna, vilka bäddar för bättre bild än tidigare. Förbättringar i LG:s AI-svit förbättrar också ljudupplevelsen, både direkt i TV-högtalarna och genom 2024 års soundbars.

LG OLED: SIGNATURE OLED M4, OLED G4 och OLED C4

De största nyheterna för 2024 inom OLED stavas M4 och G4, där båda serier utrustas med den nya AI-processorn α11 för bättre bild och ljud. Den nya processorn har 70 procent högre grafikprestanda och 30 procent högre generell beräkningskraft jämfört med föregångaren α9. Resultatet är bland annat bättre AI-stödd uppskalning vilket blåser nytt liv i gammalt bildmaterial och ännu bättre färghantering än tidigare. Även ljudbehandlingen får ett lyft, där AI Sound Pro uppdateras för att leverera en bättre ljudupplevelse med virtuellt 11.1.2-ljud inbyggt direkt i TV:n.

OLED-modellerna erbjuds i storlekar från 42 till 97 tum. I storlekar upp till 83 tum körs panelerna hos M4, G4 och C4 i uppdateringsfrekvensen 144 Hz i upplösningen 4K. Nytt för 2024 är att produkterna erhåller VESA ClearMR-certifiering för sitt låga motion blur. LG:s klassledande gaming-funktioner görs också bättre med en uppdaterad version av Game Optimizer och stöd för adaptiv bildsynkronisering i form av NVIDIA G-SYNC® Compatible och AMD FreeSync. För mer information om 2024 års LG OLED-nyheter, se LG Newsroom (engelska).

LG QNED: Högre prestanda, tunnare profil

Nytt för 2024 i Mini LED-produktserien LG QNED är bland annat dess α8-processorer, som presterar upp till 2,3 gånger högre än tidigare utgåvor. Det gör det möjligt för QNED-serien att hantera färger bättre än någonsin, vilket kanske bäst exemplifieras av QNED90-modellens egenskap Million Grey Scale som hanterar gråskalor med 20 bitars färgdjup för ökad kontrast. Designmässigt blir de uppdaterade modellerna tunnare än förut, med en profil om endast 29 millimeter.

LG QNED innefattar modeller i storlekarna 43, 50, 55, 65, 75, 86 och 98 tum. För mer information, se LG Newsroom (engelska).

Operativsystemet webOS: Uppdateringar i fem år

Operativsystemet webOS utgör grunden för LG:s TV-modeller och till 2024 är den största nyheten webOS Re:New, där LG utlovar uppdateringar till operativsystemet i fem år från lansering. Detta gäller produkter från och med 2022 års OLED-TV och QNED Mini LED 8K-modeller från samma år och nyare. Resultatet är bättre stöd för appar och program över tid och en användarupplevelse som ständigt hålls uppdaterad och fräsch.

Andra uppdateringar i årets utgåva av webOS inkluderar bland annat möjligheten att i finare detalj än tidigare konfigurera enheternas upp till tio användarprofiler. Dessa profiler kan anpassas efter varje användares tycke och smak med parametrar likt bildinställningar, och kan därtill ge anpassade rekommendationer på innehåll och rentav känna igen varje användares individuella röster. För mer information om 2024 års webOS-uppdateringar, se LG Newsroom (engelska).

Ljud: Trådlös uppkoppling och fem uppåtriktade kanaler

Tre nya modeller av LG:s soundbars presenterades under CES 2024: S95TR, SG10TY samt S70TY. Toppmodellen S95TR tar plats i premiumsegmentet med totalt 15 kanaler och upp till 810 watt uteffekt. Av de 15 kanalerna är 5 stycken riktade uppåt, vilket möjliggör en bättre Dolby Atmos-ljudbild än någonsin tidigare. Flaggskeppsmodellen får för 2024 också en ny design med matta färger och mer högkvalitativa material än tidigare och är tillsammans med SG10TY designad för att matcha det slimmade formspråket från LG:s tunna modeller av OLED-TV.

Trion S95TR, SG10TY och S70TY med WOW Interface, vilket innebär att de samspelar sömlöst med TV-modeller från LG. Modellerna S95TR och SG10TY ansluter trådlöst till LG:s OLED-modeller och stödjer funktioner för smidig musiklyssning som Spotify Connect och Tidal Connect. Det är också enklare än någonsin att förbättra hembioljudet med LG AI Room Calibration, en snabb och enkel rumskalibrering som anpassar ljudbilden efter aktuell miljö. För mer information om 2024 års soundbars, se LG Newsroom (engelska).

LG Electronics Inc. (LG), med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen och en total global försäljning på 65 miljarder dollar under 2021, är en globalt ledande teknikinnovatör inom hemelektronik, och vitvaror. Företaget består av fem affärsenheter –Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment,, Vehicle Components samt B2B – och är en av världens ledande tillverkare av konsumentelektronik, vitvaror, mobiltelefoner samt lösningar för kyla och värme. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter över hela världen. Som ett bevis för detta arbete fick LG Guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.